2022. július 28., csütörtök

Hegyi felfutó

 Racing Mini

(Matchbox)

felújítás-átalakítás

 
Érdekes, hogy volt már szó átfestésrőlösszehasonlításról, rod style visszaalakításról sőt munkaeszközként való használatáról is de mindeközben kimaradt a történeti rész, habár talán nem teljesen ismeretlen az autórajongók között. Most pótlom, nagy vonalakban a sztorit.
 


 
Az 1960-as évek elején járunk és bizonyos közel keleti politikai válságok miatt eléggé megcsappant az üzemanyag ellátás háttere, viszont az emberek már kezdtek olyan életszínvonalra kerülni a háború sötétsége után a a mobilitási igények megnövekedését hozta maga után. Menni akartak de olcsón. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a közeljövőben a kifejezetten gazdaságos autók számíthatnak sikerre a vásárlók körében. Az akkori kor lehetőségei Angliában meglehetősen régi modelleken alapultak, ami már nem volt olyan menő. Alternatívaként a VW Bogár, a Renault 4 illetve a Citroen CV2 jöhetett szóba. De ez - angol gazdasági szemszögből (is) nézve - nem volt annyira megoldás. Hiszen ott volt a háttérben már a jól fejlett és igen sokoldalú angol autóipar. Csak meg kellett kicsit piszkálni. Ekkortájt az az innovatív dizájnjairól és módszereiről híres, angol-görög származású Alexander Arnold Constantine (Alec) Issigonis egy pályázatban kiírt feltételeknek megfelelő (3,0 x 1,2 x 1,2 maximális külső méret, négy személynek alkalmas 1,8 m hosszú beltérrel, orrmotorral)  kisautón gondolkodott és le is skiccelte egy papírszalvétára az ötletét. Tetszett a BMC vezetőknek a gondolat, ezért el is kezdte Alec az ötlet kidolgozását. 


 
A helykínálat maximalizálása érdekében a kerekeket a négy sarokba tette, elöl keresztben helyezte el a motort beépítve a váltót az olajteknőbe, az autó alá. Először egyliteres motort akartak beletenni, de a szerkezetek biztonsági határai miatt végül is 33 lóerős, 848 köbcentis lett az erőforrás. Még ezzel is elérte a 120 km/h-ás sebességet a 600 kilogrammos kisautó. Hydrolastic gumirugós felfüggesztést kapott a kocsi. Ez a rendszer nem simította ki ugyan az utak egyenetlenségeit viszont rendkívül stabil futást eredményezett. Az autónak az addig megszokotthoz képest meglehetősen szokatlan, szögletes formája lett - az akkori szemnek nézve. Nem tudták, hogy mi jön még utánuk. Egyszerűségre törekvő megoldások jellemezték. Az ajtó fogantyújaként egyszerű zsineg szolgált, műszerfal helyett pedig csupán egy polc húzódott, középen a sebesség- és az üzemanyagszint-mérőt a kilométer-számlálóval egyesítő négyméretű körműszerrel. Alatta az ablaktörlő és a világítás számára két billenőkapcsoló sorakozott, és semmi több. Még fűtés is felár ellenében volt rendelhető, viszont 185 literes csomagtartóval rendelkezett. A bemutató végül 1959-ben volt, Austin Seven és Morris Mini-Minorként kezdték forgalmazni, ugyanis több gyárban is készítették. Nem is hozott azonnali sikert a megjelenése, de amikor kiderült, hogy az autó milyen praktikus  (3,5 méteres hosszával hamar lehetett parkolóhelyet találni), kényelmes, gazdaságos, sokoldalú már szívesen kezdték el vásárolni az emberek. Sztárok, zenészek és filmszínészek kezdtek el ilyen kocsikat vezetni. Második legolcsóbb kisautóként (496 font) persze voltak rajta olcsó megoldások, amiket aztán idővel - részben - igazítottak. Készült belőle kombi és pickup is. A később megjelent De Luxe kivitelekben volt biztonsági öv, külső tükör, rádió és fűtés is többek közt. 1986-ig ötmillió darabot gyártottak a klasszikus Miniből.
 


 
A John Cooper tuningolta verziók komoly autóversenyeken szerepeltek és értek el jelentős sikereket. 1964-ben Paddy Hopkirk vörös Cooper S versenygépével megnyerte a Monte Carlo Ralit, nála sokkal komolyabb megjelenésű gépek előtt. Azóta is szinte minden historic versenyen fut belőle példány. Ma is nagy kultusza van, lehet restaurálni, tuningolni. 
 
A felújítás kissé komplexebb lett egy sima átfestésnél. Ugyanis egy hangulatot akartam visszaadni: Amikor a mai korban egy historic versenycsapat megjelenik a versenyen. Korhű formák, korhű autók de már mai festés. Ehhez a Matchbox minijén kívül a Siku Transitját alakítottam át illetve a Matchbox motorszállító utánfutó is átesett változásokon. Kapott egy platót rámpapárt a tetejére, amire a Mini még simán felgurulhat, viszont az alatta kialakult helyen a tartalék alkatrészek, kerekek szépen elférnek.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése