2025. március 11., kedd

Kukás2

 Ford Refuse Truck

(Matchbox)

felújítás

  A Kukás 1 után természetes, hogy az olvasó kíváncsi a Kukás 2-re is. Íme:


A korábbi - vegyes - kisautóhoz képest ez szinte minden részében eredetire visszaállítva. Pluszként csak egy villogót kapott, illetve a matricázása lett új, módosított és a cégtársához hasonló.

A kisautó egy érdekes típusazonosítási kutatás tárgya lett. Most akkor mi is ez és kinek van igaza? 

A Matchbox kínálatában 1980-tól MB36-os kód alatt futó 1:86 léptékű modell „Ford Refuse Truck”néven szerepel. Ám az eredeti autó keresése során ilyen kinézetű Ford fülkét nem találtam, így kiterjesztettem a keresést. Több kereszthivatkozást alkalmazva egyszer csak egy fórumon találtam magam, ahol nagyon határozottan állították, hogy ennek a modellnek az eredetije egy Berliet TR280. De akkor hogy kerül a képbe a Ford, merült fel másokban is a kérdés, mire jött is a válasz: bizonyos Ford vezetőfülkéket a Berliet gyártotta. Így aztán lehetett némi keveredés a nevek, a részletek tekintetében és az is előfordulhat, hogy az eredeti első lökhárító, a fényszórók vagy a homlokfal nem passzolnak a Matchbox modellhez. Amúgy a kisautó fülkekialakítása inkább gyenge kettes osztályzatot kaphatna csak, emiatt nehéz a részletek beazonosítása is. Olyan érzésem van ezzel a teherautóval kapcsolatban, hogy a remekül megalkotott kukás felépítmény elé öt perc alatt barkácsoltak egy valamire is hasonlító fülkét az éppen az ablak alatt álló teherautóra tekintve…

Más vélemények alapján ez egy Ford Transcontinental lehet. Lehet. De arra sem hasonlít jobban. Azonban itt az alkalom, hogy a többségünk számára eddig sosem hallott Berliet márkára is szánjunk egy percet. Az 1899-ben alapított cég autók, buszok, teherautók és katonai járművek francia gyártója volt.  1967-től a Citroën részévé vált, majd 1974-ben a Renault felvásárolta és Saviemmel együtt egy új Renault Trucks céggé alakult. A Berliet márkát 1980-ra fokozatosan megszüntették. A konkrétan megnevezett TR 280 típust hathengeres, 242 lóerős nagy nyomatékú motor hajtja egy ZF kilencfokozatú váltón keresztül. A leírások alapján a tágas, kényelmes fülke volt az egyik legjobb része a teherautónak.


Érdekesség, hogy a tervezésekor a doboz elejére domborított "Colectomatic" szó nélkül adták ki. Később a Matchboxot azért fizetett, hogy odaszobrászkodhassa a feliratot, ami tulajdonképpen a szeméttömörítési eljárásnak a márkaneve. Volt, az a változat ahol a hátsó fertályon a "Caution" felirat is megjelent.  1981-2007-ig, tehát nagyon hosszú ideig szerepelt a kínálatban. Ezalat számos színben, színkombinációban és dekorációval kiadták. A kocsi maga egy

 

 


 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése