2025. október 24., péntek

Super 3

 Morgan Super 3

(Hot Wheels)

bemutató

 

 Ez a háromkerekű roadster megkérdőjelezhetetlenül egy játékszer, de még micsoda játékszer.

 
Amikor a Morgan Motor Company (újra) bevezette a formabontó 3-Wheeler modellt, pontosan tudta, hogy nem közlekedési, hanem örömszerző eszközt alkotott. Ezért aztán nem vesződött azzal, hogy a mai modern járművekre jellemző extrákkal öltöztesse fel. A minőségből és az eleganciából azonban nem engedett.

A roadster felépítése az eredeti, 1908-ban készült ős-Morganig vezethető vissza. Jóllehet mai technikai színvonalon készül, a járgány szórakoztató-faktora feltehetően így sem csökkent. Miután az előző háromkerekű (ős)modell gyártását 2021 végén leállították, a Morgan 2022- bemutatta az újragondolt háromkerekűjét, a Super 3-at.

A jármű az angliai Malvernben készül. A Super 3 a Plus Four és a Plus Six által is használt CX-Generation platformon alapul. A Morgan háromkerekű gépének most először lesz egy monocoque (önhordó) platformja, amely ragasztott alumíniumból készül, ami a kis, 635 kg-os tömegét biztosítja. Eltűnt az acélcsöves keret, és a Morgan hagyományok legnagyobb megszakításaként a karosszériaelemek vázaként nincs már fa keret.

 

A Ford Fiesta háromhengeres, 1432 köbcentiméteres, 118 lóerős benzinmotorja hajtja, mely az utastér előtt van elrejtve.  A hajtás a Mazda által gyártott, 5 fokozatú kézi sebességváltón keresztül jut el az egyetlen hátsó kerékhez. A kardántengely a hajtást egy kevlárral megerősített gumiszalagon keresztül küldi a hátsó kerékhez.

Hét másodpercre van szüksége ahhoz, hogy elérje a 0–1000 km/órát, a végsebessége pedig 209 km/h. Mindez egy tető nélküli, alig oldalfalas járművel, 10 centire ülve az aszfalttól. Csak két kisméretű szélvédőterelő – hivatalosan aeroscreen - szolgál szélvédelemként az utazók számára. Ha esik az eső, nedves leszel. A nedvesség mértéke attól függ, milyen magas vagy, mennyit takar előtted a kis, tenyérnyi üvegfelület.

A Morgan kínál magasabb légterelőt is (ne nevezzük szélvédőnek, különben a hatóságok arra kényszeríthetik Morgant, hogy ablaktörlőket szereljen fel) azok számára, akik nem szeretnek állandóan sisakot viselni. Mert amúgy az ajánlott, mint egy motorkerékpárnál. Egy tető nélküli járműhöz képest az utastérben minden időjárásálló. A műszerek, kapcsolók és még az USB-portok is IP64-es víz- és porállóak, a kárpitozási anyagokat is alaposan átgondolták.

 

A tető extra, de minek az egy ilyen rodsterre? Az ülések nem állíthatók, viszont a pedálok és a kormányoszlop a vezető igényei szerint beállíthatók. A pilótafülkébe klasszikus megjelenésű, de teljesen digitális műszerek kerültek – középen elhelyezve. A nyitott kerekes architektúra továbbra is magas, 0,59-es légellenállási együtthatót eredményez, ami viszont senkit sem érdekel. És persze hivatalosan némi frontális ütközésvédelmet is kínál, de ne áltassuk magunkat a nagy sebességű ütközés legvalószínűbb kimenetelével. Az az alkotás sokkal szélesebb, mint amilyennek belülről vagy kívülről látszik, így a vezetésnél ezt figyelembe kell venni. A kipörgésgátló, a kanyarstabilizátor vagy akár az ABS hiánya azt jelenti, hogy a Super 3-at nagyobb tisztelettel kell vezetni, mint a legtöbb nagy teljesítményű hagyományos autót.

 

Abban a pillanatban amikor beleülsz olyan, mintha 70 évet repülnél vissza a Forma-1 legkorábbi napjaiba. Úgy érzed, mintha Fangio Ascarival és Stirling Moss-szal száguldoznál valamelyik vidéki úton áll. Kihajolva az oldalsó támaszték nélküli ülésekből még egyensúlyozni is próbál a bátor száguldozó. Amúgy meg háromkerekű járművet vezetni mindig azt jelenti, hogy választani kell: az egyik első vagy a hátsó kerékkel ütöd meg a kátyút? Elől vékony motorkerékpár abroncsokon fut, hátul szándékosan tapadásmentes 195/65R-15 négyévszakos abroncs van felszerelve, hogy egyensúlyba hozza az első-hátsó tapadási szinteket. Ez elegendő ahhoz, hogy a Super 3 kormányozható legyen akár a gázpedál segítségével is.

 A mechanikai teljesítményén túl a Morgan öröksége előtt is tiszteleg a belső terének finom kidolgozásával és a részletekre való odafigyeléssel. Az utastér kézműves elemei modern kényelemmel párosulva a hagyomány és a kortárs kényelem harmonikus keverékét teremtik meg, potom 41,995 angol fontért.

 Motoros tricikliként megosztotta a világ törvényhozóit. Európában a fényszóróit úgy kell felszerelni, mint egy autóét, vagyis közelebb a kerekekhez, míg az Egyesült Államokban a lámpák a középre kerülhetnek mintha motorkerékpár lenne. Az ottani piacon is közúti forgalomba kerülhetett, de autó helyett motorkerékpárként. A Super 3 célja mindössze, hogy mosolyt csaljon az emberek arcára egy olyan élménnyel, amely elvezet a hétköznapoktól és mindezt örömteli lendülettel. A tökéletes sportautó tervrajza? Talán nem. A célnak megfelelő? Teljesen.

 A Hot Wheels kis modellje véletlenül akadt a kezembe a gyerekeknek kiszórt hulladék kinézetű Hot Wheelses förmedvények maradékai között egy hétvégi bevásárlás alkalmával. nagyon megörültem neki, mivel nem sokkal azelőtt olvastam róla. kibontás után sem csalódtam, mert rendkívül szépen megcsinált kisautót tarthatunk a kezünkben. Kezdve ott, hogy teljesen egyedi kerekeket kapott. Beleértve a harmadikat is ami nem is látszik, de szimmetrikus kialakítású. Az autónak motorkerékpár kerekei vannak,  különleges felnire szerelve. Ezt nagyon szépen sikerült megmintázni. Folytatva a sort az első szekcióban levő technikai megoldások pontos lemodellezésével, itt is minden a helyén van. nem egyszerű kialakítás, de lám megoldható lenne máshol is. Ugyanez a szépséges precizitás jön át a nyitott fülkébe is. Lehet, hogy a fekete helyett itt viszont már a barna jobb lett volna, de mivel egy panelen van az első traktussal talán ez így a kisebb kompromisszum.

 

A lámpák kifestése ezúttal elmaradt, azokat én pótoltam. Jutott viszont dekoráció az oldalára, ami viszont már megosztó lehet.

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése