Aveling Barford Road Roller
(Matchbox)
felújítás
Az Aveling-Barford névvel már találkozhattunk korábban egy érdekes és szokatlan megjelenésű hókotró kapcsán. Azonban a nagy mérnöki vállalat gyártott úthengereket, grédereket, homlokrakodókat, dömpereket és csuklós dömpereket is. Sőt!
Az Aveling-Barford a maga idejében nemzetközileg ismert cég volt. 1850-ben alapították, és gépészeti berendezéseket és nehézgépeket gyártott. Az 1930-as években tejtermelő gazdaságok hűtőberendezéseit, szállodák, kórházak és étkezdék főzőberendezéseit gyártotta. 1937-ben vált állami vállalattá. Ekkorra már Nagy-Britanniában az úthengerek 75%-át gyártja, és a világon vezető szerepet tölt be ezen a területen. A második világháború után a cég fő profilja a motor- és gőzhengerek gyártása lett, valamint más építőipari berendezéseket, markolókat, földgyalukat, pneumatikus hengereket is előállítottak. 1967-ben a British Leyland csoport tagjává vált. Ekkor a munkagépeiket már kizárólag dízelmotorokkal szerelték fel. A Barfords jelenleg az Invictas Engineering tulajdona.
Akit érdekelnek a technikai részletek, rajzok, fotók itt talál egy-egy remek prospektust abból a korból erről a témáról:
https://beamishtransportonline.co.uk/wp-content/uploads/2012/11/Aveling-Barfordopt.pdf
A
Matchbox egyik alap kezdőjárművének számít a kis úthenger, hiszen 1956-tól volt
elérhető hat évig. Sőt volt előzménye is, egy hasonló kialakítású, szintén AB
úthenger formájában. A kerekek hengerek végig pirosak voltak, viszont a
fém részek valamilyen közeli árnyalatú világoszöldek. Érdekesség, hogy a gépész
is ki volt festve valamennyire, egységesen drapp színre. A gépész egyébként
meglepően szépen kimunkált szobor lett az úthenger ablaknélküli fülkéjében. Ami
fülke nem is fülke, mert egy lap lezárja a tetejét. Az első henger a keretével
együtt elfordul egy függőleges centrális tengely körül, gyakorlatilag kontroll
nélkül 360 fokban. Emiatt szerintem elég nehéz vele játszani mert nulla utánfutás
lévén arra tekeredik amerre éppen akar
vagy lehetséges vagy a véletlenszerű külső erők mozgatják. A kis gép teste elég részletezett. Viszont – nyilvánvalóan
statikai okokból - a fülke hátsó ablakát egyszerűen elhagyták.
Gyártástechnológiailag érthető, de egy ilyen henger a valóságban azért előre-hátra
szokott menni…
Mindazonáltal a kis munkagép – bár léptékében annyira nem illeszkedik a többi munkagéphez – nagyon mutatós tud lenni az építős szekcióban a vitrinben.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése