A 959-es már ismert lehet innen, tehát ez a
tényező is csökkenthetné az írás terjedelmét. Ám az ott
átadott információkon túl ez a kocsi annyira érdekes, hogy
érdemes talán egy kicsit jobban is elmélyülni abban a technikában
amit ebbe a kocsiba belepréseltek és egy két plusz
információ-morzsát is talán föllehet csippenteni róla.
Mindjárt az elején egy meglepő információ a
gyártásról: a 959-esek a Baur német karosszériakészítő cégnél
készültek, ahol többek között a BMW hármas kabriók/targák is
gyártódtak. A kocsi fő riválisának a Ferrari F40-et tartották.
A technikai érdekességek közé tartozik az acél
alumínium-titán alkatrészekből álló folyadék (hengerfej) és
léghűtéssel (motorblokk) bíró hathengeres boxermotor is. Két
kisebb, eltérő karakterisztikájú KKK turbofeltöltőt használtak
a simább turbonyomás átmenet miatt.
A négy kerék ideális meghajtási viszonyait egy
máig emlegetett PSK központi differenciál kuplung rendszer tette
lehetővé. Elektronikusan vezérelve mindig a megfelelő nyomatékot
biztosította az egyes kerekeken, tengelyeken akár 80-20% arányban
is. Ezen felül egy állítható magasságú felfüggesztési
rendszerrel szerelték a kocsit, amit a sofőr tudott állítani a
mindenkori útviszonyoknak megfelelően 12-18cm között. (Utoljára
a Citroennél láttunk hasonló lehetőséget, bár más elveken
működtetve.) Ezért minden keréknél dupla lengéscsillapító
volt elhelyezve.
Az első supersportautó volt amelyikbe ABS-t
szereltek. Légnyomás ellenőrzéses, 17”-os abroncsokon gurult a
gép. A keréktávolság azonos volt a 911-ével, mégis
65milliméterrel volt szélesebb mint a turbo. A kasznit nagyon
komoly légáramlási szakértők segítségével fejlesztették és
az elsődleges cél volt, az igen nagy sebességnél (300 kilométer
per óra felett) is stabil tapadás. Végül úgy megfaragták a
kasznit, hogy 0,31-es lett a Cw értéke.
Komfort és Sport verzióban készült. Mindösszesen
288+8 db készült belőle. Az akkori 420000 DM-es árért kaphatott
a vevő egy Ferrarit plusz egy Lamborghinit is. Jóllehet ez az ár
irreálisan magas, mégis agyárnak többe került ennél is egy-egy
darab. Ennek ellenére jó befektetésnek tartják a későbbi
technikai fejlődés érdekében és a mi nem kevésbé fontos, hogy
hatalmas reklámot jelentett és jelent a cégnek ma is.
A 959-es amerikai megjelentetése bonyodalmas dolog
volt, mivel nem igazán feleletek meg az ottani előírásoknak a
kocsik és ráadásul négy darabot még össze is kellett volna
törni a jogosultság megszerzéséhez abból a kevésből amit
gyártottak. Ezért inkább a szürke import útján jelenhettek meg
a 959-esek a tengerentúlon jó ideig. Végül kompromisszumok árán
csak sikerült elfogadtatni a kocsit, mire nagyjából le is állt a
gyártása. Hírlik, hogy a raktárakat kisöpörve még nyolc
darabot legyártottak a fellelt tartalék alkatrészekből. Ma egy
ilyen autóért akár 250 ezer eurot is megadnak a tehetősebb
autóértők.
Az én felújításom nem tartalmaz túl sok
jelentős említeni valót. Talán csak inkább feljavítottam egy
kicsit az összképet a renoválás során. Így egy számomra
szimpatikus megjelenésű szupergép állt be a sorba a másik
gyárilag is fakó festésű verzió mellé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése