Talán egy ős szabadidő autó elnevezés illik rá
legjobban. És nem tévesztendő össze a zárt dobozos teherautókból kialakított,
üvegezett személyszállítókkal. Hiszen itt éppen a személyszállítás volt a fő
cél, ennek megfelelően alakították ki a komfortját és a megjelenését. Akkor még nem tudták, hogy egy új
kategóriát teremtenek a tervezők: ma ezt a kocsit crossover-nek neveznék.
Magasított felépítmény, személyautós vezetési jellemzők, vagány megjelenés,talán némi terepezésre is alkalmas. Ha
máshonnan nem is ismert, akkor a Házibuli című film egyik főszereplője volt,
tehát egy korosztálynak innen mindenképpen emlékezetes lehet.
A kocsit a francia Matra gyártotta a Simca céggel együttműködve1977-től 1984-ig. Mintegy 57ezer példány készült el ez idő alatt. Tervezője Antonis Volanis a Simca 1000
teherváltozatát (1100VF3) vette alapul a dizájnhoz. A kocsi eleje ezért
olyan hasonló. A megnyújtott padlólemezre műanyagból készült karosszéria
került. Alapvetően ötszemélyesre tervezték,
de opcióként rendelhető volt harmadik üléssor is bele, ami igazából csak
mostanában lett igazán divatos. Az emelt hasmagasságának köszönhetően kissé
off-roados kinézete is van a kocsinak, ami igazán jót tesz neki. A megnövelt tömeg mozgatása
érdekében a Simca 1307 1,4 literes 80 lóerős motorját kapta meg. Sajnos a
váltója gyenge konstrukció és a rozsdának sem volt akadály a kaszni, így mára
nagyon kevés van belőle. Többféle extrával is fölszerelték anno, ilyen például
az elektromos csörlő, a tetőre szerelt pótkerék, bronzos ablakok.
A hátsó üléssor mintegy tíz centivel
magasabban van az elsőnél. Elől és hátul is torziós rugózású. 1980-tól elektronikus gyújtással szerelték. 56700
példányt gyártottak az 1984-es gyártásleállításig.
Készült belőle teherautós változat is, ahol
a hátsó üléssor helyett is raktér volt kialakítva. Ez a változat csak
Franciaországban volt kapható.
A Matchbox által gyártott kisautóról történt már említés korábban ezen a helyen. A kisautót előszőr 1982-ben adták ki, azóta ötféle színben (kékek, sárgák, fekete, fehér) is megjelent, és akadt feliratos változata is a sima egyszínűek mellett. Viszont a beltere csak fekete és fehér volt. A Bulgáriában gyártott kisautók között is szerepel.
Ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy az én romos állapotban levő kisautómat egy ma nagyon trendi színre festettem le, így remekül kiadja a kisautó egyébként szépen, arányosan elkészített formáját. A kétszínű festés, a műanyagot imitáló fekete csík és az oldalának az alján levő és a padlólemezen folytatódó fehér szín a kocsit még robosztusabbnak, magasabbnak mutatják. A felújítás során csak a vonóhorog maradványát műtöttem le róla, illetve a hátsó ajtó lett fix. Korai felújításom, de kedvenc a kisautó azóta is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése