2020. május 30., szombat

Anno és most, de nem úgy

Jaguar XK 120 és XK 140
összehasonlítás 1984., 2018.


Matchbox mind a kettő, de van közöttük  34 év. Lássuk fejlődött-e a technika ez idő alatt, és ha igen miben látszik ez meg. Majdnem ugyanannak a Jaguárnak az újramodellezése egy kiváló alkalom a két évjáratbeli különbségek felfedezésére. Lássunk neki!

Szépek a kerekei

Az eredeti kocsi története
Azt hiszem ez a kocsi joggal tartozik az angol klasszikus sportautók közé vagy akár jelképezheti is azokat. Kétüléses, bőrbelsős, fabetétes, nyitott, erős, krómokkal itt-ott megtűzdelt sportos de mégis elegáns. Old school, ahogy ma mondanánk. A háború megviselte brit autóipar erősen gyengélkedett, üzemanyag és alapanyaghiány volt, sokan kiszálltak az autóiparból. Az előrelépéshez és elismeréshez egy merész és előremutató modellre volt szükség. William Lyons a Jaguar tulajdonosa tudta ezt amikor maga és vezető mérnöke William Heynes megtervezték az XK 120-ast. A 120-as elnevezés onnan ered, hogy a kocsi végsebessége 120 mérföld (mintegy 193 km/h) volt óránként. Föltűnhet, hogy a kocsi formája a háború előtti olasz-francia (Bugatti, Delaheye) vonulatot követi a stílusában, azonban számos újdonságot tartalmazott műszakilag. Három karosszériaváltozatban gyártották, nyitott, nyitható tetős és zárt fülkével. Százhatvan lóerős motorral és négysebességes váltóval szerelték. Négy dobfék lassította a 3442 köbcentis sorhatos által mozgatott kasznit. Elöl torziós hátul laprúgós felfüggesztése volt. A vászontetőt az ülések mögé lehetett behajtani. Az ajtókon nem volt külső kilincs, egy belső zsinórt meghúzva lehetett az ajtókat nyitni.A kocsit 1941-54-ig gyártották. 
Amikor 1948-ban a londoni Motor Show-n az új kocsit bemutatták, nagy érdeklődés vette körül. Lyons 100-200 példány gyártását tervezte. A nagy érdeklődésre való tekintettel azonban, a kézzel megmunkált alumíniumelemeket tömegesen gyártható acélra tervezte át, így ez alapján jól megkülönböztethetők a korai és későbbi példányok. Az első példány vevője Clark Gable volt. Jóllehet túraautónak tervezték, mégis sok versenyen indultak vele, mi több, még Le Mans-ban is szerzett győzelmet 1951-ben. Korának leggyorsabb tömeggyártású autója volt, több rekordot is megdöntött annak idején. Manapság akár 125 ezer dollár is adnak egy-egy szebb példányért. 

Jól látszik a léptékbeli eltérés, ami zavaró lehet ha egymásmellé kerül a kettő


Modernesítés az öregnél

Az összehasonlítás előtt mindenképpen meg kell említenem, hogy a régebbi kisautó átesett egy felújításon már korábban. Az anno hozzám került kisautó nem volt igazán rossz állapotban, viszont kívánkozott a megújulásra a kopott , bár stílusában eltalált festése. Az új szín talán nem annyira korhű, de rájátszik az eleganciára, nem keveset. Annak idején 1984-ben a Matchbox egyébként több színben és évjáratban is kiadta, a pirostól a kéken át a feketéig, többféle kerékkel is. Sőt volt belőle zárt tetős verzió is (mint ahogyan az XK 140-es Matchboxból is, igaz az 1957-es kiadású). Formára jól eltalálták, hozza az eredeti kocsi jellemzőit. A teljesen letört szélvédőt is pótoltam. Az eredeti nem volt egy nagy szám, jobban áll neki az új. A szélvédő ennél a típusnál nem a beltér és a karosszéria találkozási élén van, hanem a karosszéria tetején előrébb van elhelyezve. Érdekes, elegáns Jaguaros megoldás. Az eredethűség kedvéért a szélvédő kapott egy kis csillogó krómkeretet is.

A baloldalin a lökhárítóbaba ott van de kissé eltúlzott méretű


Most akkor ugyanaz vagy nem?
Nem ugyanaz az XK 120 és az XK 140. De ugyanakkor a mi kisautós nézőpontunkból érzékelhető különbségek nincsenek a két széria között. A 140-es a 120-as utódjaként született, jóllehet nem sok lényegeset változtattak benne. Az 1954-es megjelenésű utódnál a hűtőrácson (kevesebb függőleges rács van az utódnál és egy darabból készült), a lökhárítókon (elöl már egy darabban van és van rajta "baba", hátul meg tettek rá egy "rendeset" a korábbi imitáció helyett) az első indexlámpáknál (tettek rá előre két kör alakú darabot is) változtattak kívülről. Vagyis úgy vélem, nyugodtan összehasonlítható a két példány a két évjárat.
Ugyanaz a lendületes forma


 Milyennek látszik a mai kisautó?
A 2018-as kiadás sokkal filigránabb megjelenést mutat. De miután léptékhelyesen egymáshoz montíroztam a két kisautót, kiderült, hogy az arányok teljesen egyformák, itt-ott (például a hátsó sarkoknál, szélvédő tövénél, ülés hátuljánál) akad csak apróbb eltérés. Tehát az újramintázás jól sikerült. Valóban jól sikerült?

A sárga vonalakkal lehet összehasonlítani az azonos karosszériapontok egymáshoz való eltérését

 Ha az eredeti rajzokhoz képest nézzük a kisautókat akkor már nagyon látszik, hogy kissé tömzsibbre, szélesebbre mintázták a modelleket az eredetinél. Ez túlságosan nem zavaró, mert a modelleknek így is nagyon szép az aránya. Az más kérdés, hogy miért nem lehetett helyesen kialakítani.

A visszafejlesztett kormánykerék és a továbbfejlesztett műszerfal

Megéri még a beltérben is körülnézni. A piros szín mindkét esetben jól eltalált, az ülések is szinte teljesen hasonlóak. Talán a réginek az üléstámlái túlságosan alacsonyak, így a támla és a kaszni között van egy rés, amit az újnál már eltüntettek. Jobb lett így. A műszerfalon is alakítottak, kicsit formázgatták a műszereket, ami szintén javított az összhatáson.  Viszont a kormánykerék elbutult, A 120-asnál szépen megformált küllős kormánykerék van, mígy a 140-esnél egy mintázott korong csak. Ez visszalépés. Ha belenézünk a sötétebbik  kisautóba látszik, hogy a padlólemezen némi szőnyegkezdemény van kialakítva. Ez egy modernkori újdonság, az Austin Healey esetében is láthatunk ilyet.

A szélvédő két oldala szinte síkban van, ami egy kis odafigyeléssel jól is megcsinálható lett volna

A szélvédők esetében az újkori kialakításnál nem rakták eléggé szögbe egymáshoz képest a két felét. Ez a régiben is így volt, ezért az új - általam beszerelt - szélvédő a régin már helyes szögben áll. A 140-es motorházfedelén van egy króm díszcsík eredetileg a hűtőrács tetejétől a szélvédő közepéig. Ezt nagyon lefelejtették. Ha nem is festik be csillogósra, legalább egy kis domborítás erejéig jelölhették volna. A lámpa és a hátsó rendszám - a technika fejlődésének köszönhetően - szép tamponnyomattal van megoldva.  Viszont nagy hiányosságot jelent az első indexlámpák hiánya a fényszórók alatt, ami a két modell között az egyik jelentős különbséget képezi.

Közrefogva az őst

Csak most tűnik fel igazán a régin a tanksapka fedél hiánya a bal hátsó sárvédőn, ami viszont az újon már szépen megformált. Az első lökhárítóról nagyon lemaradt a jellegzetes lökhárítóbaba, ami szintén jelentős különbség a két modell között. A kerekek mindkettőnél a kor Matchbox kerekei. Értelemszerűen az újabb kerék már jobban hasonlít stílusában a korabeli küllős kerekekhez. Jól jártunk vele, hogy a cég ismét megmintázta és piacra dobta ezt a kisautót, hiszen egy rendkívül formás szép darab kerülhetett így a vitrinbe a kortársai mellé.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése