Corvette
(Siku)
felújítás
A nyúlánk Siku spiáter
erősen hiányos állapotban érkezett hozzám már jóval korábban. Sokáig nem is
foglalkoztam vele, pihengetett szépen a dobozban a többi sorstársával együtt,
várakozva arra, hogy egyszer ihletet kapjak a felújításukra.
A legfontosabb teendő a jobb
oldali ajtó pótlása volt. Nyíló ajtó volt ez is valamikor – természetesen (?) -
amit nagyon nem szeretek, mivel ez fogy el leghamarabb a kisautókról. És nem
biztos, hogy olyan egyszerű pótolni, hacsak nincsen cseredarab. Ez esetben nem
volt, így sztirollapból kellett elkészítenem. A még meglévő ajtó nyithatóságát megszüntettem, így már készülhetett a másik oldalra is a fix párja. A kontúr
kivágása nem túl nagy feladat, mivel keret nélküli az ajtón az ablak. De
viszont cserébe – mivel a kocsi ajtaja a valóságban így a modellen is elég
vastag - itt még az ajtó felső peremét ívesen hajlítani is kellett kissé. Az
ajtó fölső éle befelé görbül, ezt kellett kialakítani az anyag finom
hajlításával. Ezért szeretem a sztirolt, mert ilyen szempontból is jól
kezelhető, alakítható. Ha kell, akkor egy kis hőforrás közelítésével egészen el
tud lágyulni. Itt erre nem volt szükség, fogóval ki lehetett alakítani a
szükséges ívet. Az autó oldalán, a közepe táján meg egy vízszintes horony fut
végig a kocsin, amit az új ajtóba szintén bele kellett marni.
Az eredeti kerekek már eleve
hiányoztak róla, így újakat kellett keresnem. Elég sportos is legyen, kellően
széles is legyen, a keréktávolság is jó ha elegendő. Ilyen kereséséi
paraméterek alapján választottam bele ezt a kerék szettet. A színválasztás egy
– általam mostanában preferált sötét metál – színcsoportból került
kiválasztásra, úgy érzem illik a kocsihoz.
És
végül egy rövid történeti áttekintő a Corvettekről. Az első Corvette 1953-ban
jelent meg, mint a fiatal értelmiség – számukra már - elérhető áru
sportkocsija. A GM ötlete volt egy ilyen kategória megjelentetése, a háború
utáni válság elmúltával, fellendítendő a mobilitás ezen szegmensét. A név a jól
kormányozható korvett hadihajó típus után kapta a nevét. A kisautó a negyedik(C4) generációt mintázta meg, amit 1984-1996 között gyártották. Ezen is
megvannak a hagyományos Corvette jellemzők: a buktatható első fényszórók, a
hátsó – kerek vagy kerekített négyzet alakú – ikerlámpák, a hosszú orr, a rövid
far és a nagy hátsó üvegfelület (volt kabrio változata is) és a dinamikus
mozgást biztosítandó több, mint 2-300 lóerős 5.7 literes V8-as motor. Érdekessége,
hogy kapható volt úgynevezett 4+3 sebességváltóvalis, ami egy négysebességes
kéziváltó és egy automata, háromfokozatú overdrive kombinációja volt, a jobb
környezetvédelmi értékek elérése érdekében. Később belekerült a kipörgésgátló
egy korai változata is.
A kisautót sikerült jól megformálni a Siku szobrászainak. Arányaiban, részleteiben is azonnal fölismerhető a kocsi.Különösen szépek a hátsó, süllyesztett lámpák. Kiemelést érdemel, hogy a nagy Corvette logot is megformálták a hátsó ablak mögött illetve az első lámpák között is. Ha egy kicsit magasabbnak tűnik a kocsi mint amilyen a valóságban, akkor jól látjuk. De amíg ilyen egyen kerékfölerősítések vannak forgalomban, soha nem lehet egy autót úgy leültetni ahogy szeretnénk látni. Ettől eltekintve úgy érzem érdemes volt megmenteni az enyészettől ezt a kisautót is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése