2020. augusztus 31., hétfő

A nemzeti szállító

Ford Transit Stobart Logistic

Ahogy a brit utcákon megjelenik a fuvaros


Eddie Stobart cége egy a jól ismert – vagy talán a legismertebb - brit logisztikai és szállítmányozó cégek közül. Foglalkozik közúti, vasúti és tengeri szállításokkal, áruk anyagok tárolásával, kezelésével, raktározásával.  A központ Warringtonban (Chesire). A cég a 40-es években indult, de igazán csak 1970-től lett ismert. Eleinte mezőgazdasági dolgokkal foglalkoztak, de miután az alapító egyik fia erősen érdeklődött a teherautók és a szállítmányozás után, a cég errefelé is nyitott és végül ez az irány bizonyult a fő vonalnak a cég életében. Az első teherautójukat még az alapító vásárolta 1960-ban. Piros és zöld színűre festette, sárga feliratokkal. 1985-ben már több, mint 26 járművel rendelkeztek, amelyek mindig a legjobb műszaki kondícióban voltak, hála a sokszor személyes cégvezetői gondoskodásnak.  Autóikat becenevekkel látták el és időközben a kocsik színe is megváltozott egy kicsit: világosabb lett a piros és kétféle zöld árnyalatot használtak. Ezen belül már nagyon sokféle variációban szerepeltek a színek, betűk és formák, évről évre és kocsiról kocsira változtatva valamicskét rajta. Az autópark is széles, a furgontól a kamionig (Ford, Mercedes, Volvo, Scania) minden géposztály képviseltetve van a cégnél.

Kicsit furcsa a zöld és a fehér találkozása hátul a tető élénél, de így adta ki jól

Amiért erre a kis ismertetőre sor került, annak az az oka, hogy hozzám került (vásároltam) egy Eddie Stobart feliratos Ford Transit furgont. Azelőtt ismeretlen volt a név és csak a Transit kialakítása volt vonzó számomra, mivel a hosszú tengelytávos magasított tetejű verzióra találtam rá. Vanitisz szindróma esete (magyarázat itt). Amilyet még nem láttam kicsiben azelőtt. Terveim voltak valami nagy cégfelirat elkészítésére, mivel eléggé hatalmas felület állt rendelkezésre a kocsi oldalán. Közelebbről megnézve azonban kitűnt, hogy a kisautó festése szinte ép, tehát kár lenne megváltoztatni. Aztán elkezdett érdekelni a dekorációja is. Utánanézve kiderült, hogy nem a szokásos fantázia dekoráció van rajta, hanem egy ténylegesen működő cég festése került rá. Itt eldőlt a kérdés: marad minden eredetiben. Pontosítok: a nagyon kopott fehér tetőt kimaszkolva újrafényeztem, a többi az eredeti - a kopásokkal együtt.


Eredeti állapotú tető

Kimaszkolva a festéshez

A kisautó a Corgi cég Classics sorozatának terméke.  Korrekt kivitelezés, jól eltalált részletek vékony tengely jó rugózással. A kerek is rendben vannak (ha a keréksík elé messze kinyúló dísztárcsát nem számítjuk ide), talán ott lehetne belekötni, hogy ekkora autó esetében hátul már a duplakerekes verzió szokott megjelenni a valóságban. Hozzáteszem, hogy a valóságban is van szimpla hátsókerekes kialakítás ehhez a nagy bódéhoz is. Talán a polisztirol hab szállítók használnak ilyet. A Ford Transit negyedik generációját (2000-2006.) mintázták meg, abból is a legnagyobb változatát (high roof/LWB EL) Ennek több, mint 10 m3-es raktere van, a furgont 2,3 literes turbodízel erőforrás (145 Le) hajtja. 

Jól látszik, hogy egy kissé más léptékű a két Ford, de a stílusjegyek felismerhetőek

Érdekes, hogy a Corgi kiadott egy Stobart dekoros busz változatot is, ami biztos létezett, de ezáltal föltételezi azt is, hogy nem csak élettelen dolgokat fuvarozott a cég. Ezen túl a hagyományos méretű furgon is megjelenik a Stobart/Corgi vonalon. A teljes valósághoz azonban az is hozzá tartozik, hogy a Corgin kívül több más cég is kiadott mindenféle Ford Transitokat és egyéb szállítójárműveket újabb és régebbi Stobartos dekorációval, tehát elég népszerű a cég arrafelé.

Azért a sárga nem olyan széles, mint amilyen magas a zöld


Sajnos a Matchbox Transitokhoz nem illeszkedik léptékhelyesen ez a kisautó, ezért nem is érdemes egymás mellé tenni őket. Viszont a változatos Transit sorom egy újabb, eredeti festésű és valóságot leképező taggal bővült ezen kisautó által.

A kisautó grafikája teljesen élethő a cég dekorációjához (az egyikhez az idők folyamán)

A hosszú+magas Transit

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése