2014. január 10., péntek

Ahogy a nagymacska megszületett

Jaguar SS100 (MB-47) restaurálás


Az XK120-ról már volt szó korábban, így elérkezett az idő, hogy az SS100-at is munkába vegyem. Persze, hogy kopott volt, milyen legyen egy lejátszott kisautó. Ilyen állapot még a valódiak között is előfordul sajnos.
Érdekes a formák hasonlósága egy Ford A alsó elemével

História egy autógyár születéséről
A kocsi története 1936-ban kezdődik. Az SS Cars Ltd. (SS=Swallow Sidecars vagyis Fecske oldalkocsi) gyártani kezd egy kétüléses nyitott kocsit, nevezhetjük sportkocsinak is. A modell neve 100 „Jaguar”, amelyben a százas a kocsi mérföldben mért sebességére utal, az állatnév pedig a kocsi hűtőjére szerelt ragadozó kabalaszobra után jön. A cégvezetés mindenképpen valami nagyon erős, gyors ragadozó állat után szerette volna elnevezni a kocsiját de a jaguár, oroszlán és leopard neveket már egy repülőgépmotor gyártó cég birtokolta. Az ő külön engedélyükkel lett végül is a kocsi és később a gyár neve is az ami. A második világháború után a gyár eredeti – a háború utáni hangulatban erősen félreérthető – neve megváltozik és onnantól Jaguar néven fut tovább.
A szóban forgó modell a maga 2,5 literes mintegy száz lóerős OHV motorjával, iker SU karburátorával igen sikeresnek bizonyul. Fejlesztik is és egy idő után már 3,5 literes 125 lóerős erőforrás hajtja az alig 2,64 méter tengelytávú kocsit. Négysebességes szinkronizált váltója és Girling fékje van. Az Autocar magazin 1937-ben egy tesztút során (már akkor is volt tesztvezetés ezek szerint) 160 kilométer per órás végsebességet ért el vele. A kocsi akkor 595 fontba került. A mai is igen megnyerő, jó állapotú kocsi aukciós ára manapság 300,000 font körül mozog. Talán ha három olyan ikonizálható kétüléses modellje van a gyárnak, amiről mindenkinek azonnal a Jaguar név jut eszébe: Az XK120, az E Type és a szóban forgó SS100.

A régi idők emléke kicsiben
A kocsit a Matchbox 1984-ben adta ki. Az alábbi összemontírozott képről jól látható, hogy csupán apróbb eltérések fedezhetők fel az eredeti és a kisautó között, amik viszont az összhatást nem befolyásolják. Az arányokat tehát sikerült remekül lekicsinyíteni. Ezért is hozza olyan jól a kor hangulatát.
Rajz, Matchbox, eredeti

A legismertebb a piros színű, de sokkal szebb a sötétkék-szürke színösszeállítású. A valósághoz mindkét változatnak van kapcsolódása. További színkombinációk a szürke-ezüst, a zöld-piros és a kék-fehér. A modell egyik érdekessége, hogy a teljes motorház fedél rész egy önálló alkatrészt jelent, amit szegecs rögzít a karosszériához. Ezért is könnyű a két-színű festés megvalósítása. A másik figyelemre méltó jellemző, hogy a szélvédő+keret nem kemény átlátszó műanyagból van kialakítva, hanem egy lágyabb műanyagot alkalmaztak. Viszont csak a keretnek, a szélvédők hiányoznak. Ezzel elérték azt, hogy - a többi nyitott autóval ellentétben - ennek a kocsinak nehezebben sérül, törik le az ablak része. Viszont az anyag tulajdonságaiból adódóan a keret nem egy stabil szerkezet, hanem nyeklik, nyaklik, behorpad, eldeformálódik. Ez a jellemző igaz az első lámpákra is, hiszen egyazon panelen vannak azok is. Ha már hozzányúlok és felújítom, akkor minimális pluszként egy kicsit javítok is az eredetin. Olyan dolgokat amit nagy sorozatban nem lehet megvalósítani, ezért is hagyják el. De egyediben ez nem okozhat gondot. Ezért egy vékony átlátszó iratborító darabbal kiegészítettem a meglévő keretet. Így ablaka lett a kocsinak és az ablak keret is visszakapta az eredetileg kitalált formáját.
Festődik


A játszottság foka itt látható


A beltér színe megfelelőnek tűnt, ezért azon nem változtattam, kivéve az ülések mögötti lapos részt (egyfajta nyitott kalaptartó, vagyis a lehajtott ponyvatető egy részét lehet oda elrejteni) ami kapott egy matt fekete réteget.
A felújítás során valójában sok változás nem történt, igyekeztem az eredetihez legközelebbi hatást visszaadni. Nevezhetjük restaurálásnak is nevezhetjük felújításnak de akár átalakításnak is. Mindhárom definícióban van némi igazság. Tehát a művelet valahol a három fogalom közös halmazában lehet.


Szép, arányos korbeli sportkocsi


Ő már felújítódott, a társa a háttérben csak most érkezik a műhelybe


Hátul nem sok minden történés van rajta


Kellően lapos megjelenés


A magassága is pont mint az eredetinek


Egyhangúság


Ilyen volt, ilyen lett


Háttérben egy márkatárs érkezik


Itt megvillan a fekete "kalaptartó"


A kereke jóval szélesebb, mint az eredetinek


Az ablakkeret nem törik, viszont deformálódik







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése