Az
XK120-ról már volt szó korábban, így elérkezett az idő, hogy
az SS100-at is munkába vegyem. Persze, hogy kopott volt,
milyen legyen egy lejátszott kisautó. Ilyen állapot még a
valódiak között is előfordul sajnos.
História egy autógyár születéséről
Érdekes a formák hasonlósága egy Ford A alsó elemével
História egy autógyár születéséről
A
kocsi története 1936-ban kezdődik. Az SS Cars Ltd. (SS=Swallow
Sidecars vagyis Fecske oldalkocsi) gyártani kezd egy kétüléses
nyitott kocsit, nevezhetjük sportkocsinak is. A modell neve 100
„Jaguar”, amelyben a százas a kocsi mérföldben mért
sebességére utal, az állatnév pedig a kocsi hűtőjére szerelt
ragadozó kabalaszobra után jön. A cégvezetés mindenképpen
valami nagyon erős, gyors ragadozó állat után szerette volna
elnevezni a kocsiját de a jaguár, oroszlán és leopard neveket már
egy repülőgépmotor gyártó cég birtokolta. Az ő külön
engedélyükkel lett végül is a kocsi és később a gyár neve is
az ami. A második világháború után a gyár eredeti – a háború utáni hangulatban erősen félreérthető –
neve megváltozik és onnantól Jaguar néven fut tovább.
A
szóban forgó modell a maga 2,5 literes mintegy száz lóerős OHV motorjával, iker SU karburátorával igen sikeresnek bizonyul.
Fejlesztik is és egy idő után már 3,5 literes 125 lóerős erőforrás hajtja az
alig 2,64 méter tengelytávú kocsit. Négysebességes szinkronizált
váltója és Girling fékje van. Az Autocar magazin 1937-ben egy
tesztút során (már akkor is volt tesztvezetés ezek szerint) 160
kilométer per órás végsebességet ért el vele. A kocsi akkor 595
fontba került. A mai is igen megnyerő, jó állapotú kocsi aukciós
ára manapság 300,000 font körül mozog. Talán ha három olyan
ikonizálható kétüléses modellje van a gyárnak, amiről
mindenkinek azonnal a Jaguar név jut eszébe: Az XK120, az E Type és
a szóban forgó SS100.
A régi idők emléke kicsiben
A kocsit a Matchbox 1984-ben adta ki. Az alábbi összemontírozott képről jól látható, hogy csupán apróbb eltérések fedezhetők fel az eredeti és a kisautó között, amik viszont az összhatást nem befolyásolják. Az arányokat tehát sikerült remekül lekicsinyíteni. Ezért is hozza olyan jól a kor hangulatát.
A legismertebb a piros színű, de sokkal szebb a sötétkék-szürke színösszeállítású. A valósághoz mindkét változatnak van kapcsolódása. További színkombinációk a szürke-ezüst, a zöld-piros és a kék-fehér. A modell egyik érdekessége, hogy a teljes motorház fedél rész egy önálló alkatrészt jelent, amit szegecs rögzít a karosszériához. Ezért is könnyű a két-színű festés megvalósítása. A másik figyelemre méltó jellemző, hogy a szélvédő+keret nem kemény átlátszó műanyagból van kialakítva, hanem egy lágyabb műanyagot alkalmaztak. Viszont csak a keretnek, a szélvédők hiányoznak. Ezzel elérték azt, hogy - a többi nyitott autóval ellentétben - ennek a kocsinak nehezebben sérül, törik le az ablak része. Viszont az anyag tulajdonságaiból adódóan a keret nem egy stabil szerkezet, hanem nyeklik, nyaklik, behorpad, eldeformálódik. Ez a jellemző igaz az első lámpákra is, hiszen egyazon panelen vannak azok is. Ha már hozzányúlok és felújítom, akkor minimális pluszként egy kicsit javítok is az eredetin. Olyan dolgokat amit nagy sorozatban nem lehet megvalósítani, ezért is hagyják el. De egyediben ez nem okozhat gondot. Ezért egy vékony átlátszó iratborító darabbal kiegészítettem a meglévő keretet. Így ablaka lett a kocsinak és az ablak keret is visszakapta az eredetileg kitalált formáját.
A beltér színe megfelelőnek tűnt, ezért azon nem változtattam, kivéve az ülések mögötti lapos részt (egyfajta nyitott kalaptartó, vagyis a lehajtott ponyvatető egy részét lehet oda elrejteni) ami kapott egy matt fekete réteget.
A felújítás során valójában sok változás nem történt, igyekeztem az eredetihez legközelebbi hatást visszaadni. Nevezhetjük restaurálásnak is nevezhetjük felújításnak de akár átalakításnak is. Mindhárom definícióban van némi igazság. Tehát a művelet valahol a három fogalom közös halmazában lehet.
Rajz, Matchbox, eredeti
A legismertebb a piros színű, de sokkal szebb a sötétkék-szürke színösszeállítású. A valósághoz mindkét változatnak van kapcsolódása. További színkombinációk a szürke-ezüst, a zöld-piros és a kék-fehér. A modell egyik érdekessége, hogy a teljes motorház fedél rész egy önálló alkatrészt jelent, amit szegecs rögzít a karosszériához. Ezért is könnyű a két-színű festés megvalósítása. A másik figyelemre méltó jellemző, hogy a szélvédő+keret nem kemény átlátszó műanyagból van kialakítva, hanem egy lágyabb műanyagot alkalmaztak. Viszont csak a keretnek, a szélvédők hiányoznak. Ezzel elérték azt, hogy - a többi nyitott autóval ellentétben - ennek a kocsinak nehezebben sérül, törik le az ablak része. Viszont az anyag tulajdonságaiból adódóan a keret nem egy stabil szerkezet, hanem nyeklik, nyaklik, behorpad, eldeformálódik. Ez a jellemző igaz az első lámpákra is, hiszen egyazon panelen vannak azok is. Ha már hozzányúlok és felújítom, akkor minimális pluszként egy kicsit javítok is az eredetin. Olyan dolgokat amit nagy sorozatban nem lehet megvalósítani, ezért is hagyják el. De egyediben ez nem okozhat gondot. Ezért egy vékony átlátszó iratborító darabbal kiegészítettem a meglévő keretet. Így ablaka lett a kocsinak és az ablak keret is visszakapta az eredetileg kitalált formáját.
Festődik
A játszottság foka itt látható
A beltér színe megfelelőnek tűnt, ezért azon nem változtattam, kivéve az ülések mögötti lapos részt (egyfajta nyitott kalaptartó, vagyis a lehajtott ponyvatető egy részét lehet oda elrejteni) ami kapott egy matt fekete réteget.
A felújítás során valójában sok változás nem történt, igyekeztem az eredetihez legközelebbi hatást visszaadni. Nevezhetjük restaurálásnak is nevezhetjük felújításnak de akár átalakításnak is. Mindhárom definícióban van némi igazság. Tehát a művelet valahol a három fogalom közös halmazában lehet.
Szép, arányos korbeli sportkocsi
Ő már felújítódott, a társa a háttérben csak most érkezik a műhelybe
Hátul nem sok minden történés van rajta
Kellően lapos megjelenés
A magassága is pont mint az eredetinek
Egyhangúság
Ilyen volt, ilyen lett
Háttérben egy márkatárs érkezik
Itt megvillan a fekete "kalaptartó"
A kereke jóval szélesebb, mint az eredetinek
Az ablakkeret nem törik, viszont deformálódik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése