Több szempontból is kiemelkedő
ez az ásás közben előkerült kis munkagép modell. Először is mert vagy egy évtizedet a föld alatt töltött. Másodszor mert ez volt az első King Size modell a
Matchbox történetében K-1 jellel, Weatherill Hydraulic Shovel néven 1956-ban. Harmadszor, mert a gyűjteményemben is elfoglalta
a legrégebbi modell helyét. És végül mert nagyon szépen kidolgozott részletei
vannak, amiket még a földalatti évek viszontagságai sem tudtak tönkretenni.
Típustörténet:
Fred Weatherill mint pénzügyi igazgató dolgozott egy sodronymozgatású
munkagépeket gyártó üzemben, amikor egy kirándulása során látott egy
hidraulikus homlokrakodót. Hiába tetszett neki nagyon az ötlet a cége nem akart
ilyet gyártani. Erre ő 1950-ben megalakította saját cégét Tottenham-ben, melyben
hidraulikus munkagépeket kezdett gyártani, mert szerinte ez a jövő.Igaza lett és ez a kis modell is tükrözi, hogy jól látta a jövőt. Bár a cég nem lett egy multi, mégis a maga korában igencsak modernnek számító technikájú gépeket állított elő.
A karosszéria két részből
tevődik össze. Egy teljesen közönségesnek tűnő traktoralvázra kerül rá egy
munkagép karosszéria, ami talán az idősebbeknek a több, mint 30 éve nálunk is
gyakran látható Volvo BM-re hasonlít leginkább. Erre az alapra kerül rá a filigrán
tartószerkezetre került homlokrakodó kanál.
Ahogyan érkezett a homokozó méyléről
Korántsem menthetetlen
Egy jó hosszú fürdő mindenképpen használ a rágyógyult kőzet föllazításához
Immár az áztatás után
Van baja az látszik, de javítható
Itt látszik az eredeti matrica
Beltér, üvegezés nincs. Viszont a
szegecselt megoldásnak köszönhetően a kanál mozog föl-le ami igazán jól mutató
megoldás. A kerekek agya szintén fémből készült, nagyon finoman megmintázva
annak részleteit, a csavarokat, a felni peremét. A gumik – kissé furcsa módon –
szürke színű műanyagok. Viszont elég stabilak, hiszen az évek során sem
keményedtek el annyira, hogy eltörtek volna a levétel során. Még a recéjük is
szinte teljesen épen megőrződött. a modell alján levő feliratok közül a lépték
és a kiadás évszáma is hiányzik. a kis munkagép többféle árnyalatú sárgában
jelent meg az évek során.
Az eltört és elgörbült rakodókanál tartó
Kerekek és tartozékaik amortizálódva
Dolgozott a drótkefe rendesen
Frissen festve
A ‘Weatherill Hydraulic’ név kis matricán szerepel (eredetileg) a
traktor elején. A kézzel kifestett részletek (hidraulikahenger, kipufogó, stb.)
sokat emeltek a modell megjelenésén, realitásán. A modell élete során némileg
változott a kerékméret illetve a keréktengelyek lezárásának formája. A modell
mai ára 15 font
körül van, dobozostul 60.
A barátom által (homokvárépítés közben) jó mélyről kiásott modell egy
kartondobozban (oly mocskos volt, hogy zsebbe nem lehetett berakni) megmentve került hozzám. Olyan vastagon volt rágyógyulva a rozsdalével
kevert homokos föld, hogy napokig kellett áztatnom vízben mire egyáltalán
levakarhattam róla. Az egyetlen acél része a három tengely, melyek rendesen
korrodálódtak. Ez a korrózió szivárgott rá a finoman kidolgozott spiáter
kerékagyakra és lepte el azokat vastagon. Óvatos szétszedés után a tengelyeket
lecsiszoltam, így kerülhettek vissza a helyükre. A kerekekről a műanyag
abroncsokat lefejtettem és így lehetett egy ideig hígítóban áztatni, remélve,
hogy a maradék festékkel együtt a rozsdalé is jön le róla. Utána még bőven
lehetett tűvel piszkálni, mire minden felesleg eltűnt róla. Érdekes módon az alváz
részről sokkal nehezebben jött le a festék, mint a többi sárga elemről. Amúgy
mindössze egy kis törés volt az egész karosszérián, az is a kanalat tartó egyik
vékony profilnál. Ezt óvatosan visszahajlítottam és pillanatragasztóval
rögzítettem. Végül megkapta az eredetihez hasonló sárga munkagép színt.
Lehet, hogy a munkagép sorozatom első darabja ez?
A minisorozat tagjai:
3. A korszerű
4. Liebherr
5. A német
6. Neve sem jó
7. Jumbo
8. A kicsi
9. Gyalu
10. Nagy daruskocsi
11. Innen indult
12. Daruskocsi egyszerűen
Bitang jó lett! Gratula!
VálaszTörlésKöszi!
VálaszTörlés