2025. február 18., kedd

X3 és X5

BMW X3 és X5

(Realtoy)

bemutató frissítve

 A két BMW az árával tűnt fel először a bevásárlóközpont kisautós polcai között járkálva. Harmad Matchbox árért adták ott akkor. Azóta sem láttam ilyet arrafelé. A csomagolást kibontva realizálódott, hogy tulajdonképpen semmi minőségi különbséget nem találok a többi márka kisautóihoz képest. A Realtoy egy hongkongi cég, átalakítás alatt levő honlappal és meglehetősen vegyes tartalmú és minőségű kínálattal valamint a feltörekvő távol keleti cégek minden jellemzőjével. Több modelljükről is volt már szó ezeken az oldalakon. Hol jobb hol rosszabb véleménnyel. Én ezt a kettős értékelést csak erősíteni tudom. Hol teljesen jók a cuccok, hol egetverően rossz dolgokat (lásd: gagyi) művelnek, elég csak a furcsa felnikre gondolni.
   X3

A BMW X3 2003 óta készül, a hármas sorozat padlólemezén alapulva. A nagy testvér után megjelenő kisebb, de propelleres márka nyilván a hármas sorozat vevőit tervezte átcsábítani az összkerekes álterepjárók világába. A kocsi létrehozásában a bajor cég az osztrák Magna Steyr céggel dolgozott össze. Ezt is kevesen gondolnák, mint azt is, hogy a kocsi maga is ott gyártódott. A következő generáció már Amerikában is készül párhuzamosan, de gyártották Egyiptomban is.

Az összkerékhajtást egy xDrive nevű szerkezet biztosítja, ami pont akkor és annyira kapcsol amennyire az autó a helyzethez képest szükségesnek érzi. A bonyolult rendszer érzékelők, kuplungok, elektronikák során keresztül biztosítja a lehető legjobb tapadást az adott útfelületre. A bajor hagyományokat követve alaphelyzetben a nyomaték 60 százaléka hátra kerül, így a kocsi hátsókerekes tulajdonságokkal bír. A nagy testvér tulajdonságait biztosítja egy osztállyal lejjebb, fölhasználva annak kiforrott technikáját. 2005-ben a legjobb SUV díjat nyerte el, sőt Kanadában még az év autója is volt.

Jóllehet a Chris Bangle féle „lángfelület” elnevezésű öncélú lemezszobrászkodások megosztották a közönséget a megjelenésekor, ma már semmi feltűnőt nem látunk benne. 2,5 és 3 literes motorokkal készült automata és hatsebességes kézi váltóval. A nagy testvér erős nyomulása és bizonyos körökben való státusszimbólumként való alkalmazása miatt kissé hátrányba került az egyébként praktikus méretű és jó képességű kocsi, így abban a bizonyos körökben csak második autóként, női autóként pozicionálódott  Viszont reálisan nézve, átgondolt döntést hozva senki se venne nagyobbat, ha ez is tudja mindazt amit a proccosabb testvére.

 


X5

Időrendben ez volt előbb, 1999 óta gyártják. Chris Bangle dizájnja, bár korai bmw-s ténykedése okán még kevéssé szaladt meg a ceruzája. Nevéből következően az ötös sorozat adja a kiindulási alapot, padlólemezen túl több más elem is belekerül a limuzinból, melyből a gyár elsőként a történetében terepjárót készít. Vagy annak látszó tárgyat. Ugyanis erről folyamatos a vita. Tud-e rendesen terepezni vagy csak a járdaszigetet gyűri maga alá. Az igazság valahol ott lehet, hogy az autó bizonyára tud nagyon sok mindent (még Dakarrais vitték – főképpen a dizájnt és a márkanevet) de aki ilyet vesz az nem viszi az átlagautós számára is emészthetőnél sárosabb helyre a gépet. Inkább a plaza elé parkolja, csillogósan. És hosszabbít is vele... Ergo a terepjárási képességeit messze messze nem használja ki a nagy többség.

 A gyártás és a tervezés körülményeit erősen jellemzi, hogy akkortájt került a Land Rover és ezáltal a Range Rover tulajdonjoga a bajor gyártóhoz. Innen pedig aztán a terepezésről, a terepjáró gyártás titkairól, tapasztalatairól mindent meg lehetett tudni. Honnan, ha nem a Land Rovertől. Volt mire építkezni.

 

 A BMW ezzel a kocsival annyiban is különbözni kívánt a SUV-októl, hogy - külön kategóriát nyitva saját magának – SAV-ként nevezte el (Sport Activity Vehicle). Bár terepjáróként definiálják mégsem alvázas szerkezetű, hanem önhordó karosszériás. A háromezrestől a 4.8 literesig többféle motorral készül, benzines és dízel variációkban. A kisebbek sorhatosok a nagyobbak V8-asok, kézi és automata váltókkal. A nagy igény és a gyártási költségek optimalizálása okán azóta már nem csak Kaliforniában gyártják mint kezdetben hanem Mexikóban is. 
Kétségtelen sikeres, úgy, hogy időközben a kisebb X3 és a nagyobb X6 is megjelent belső konkurenciaként. Nyilván fejlődik a modell, mert fejlődnie kell. A biztonság, az elektronikus kütyük számtalan lehetősége mellett megjelent a harmadik üléssor lehetősége is. Emiatt a tengelytávot is megnövelték kissé. Nem feledkezhetünk meg az überváltozatról az X5 M-ről sem. A kissé képzavarosan sport terepjárónak definiálható modellt az irgalmatlanul erős motor és sportos futómű jellemzi leginkább, az egyéb külsőleg látható M-es jellemzők mellett.

 

 Ugyanez az érzés léptékhelyesen

A két kisautó annyira egyforma a megjelenését, arányait kidolgozottságát tekintve, hogy teljesen egyként lehet kezelni őket a tesztünk alkalmával. Mindkettőnél az eredeti autó első szériáját mintázták meg. Igazán nem lehet róluk semmi olyat mondani, ami miatt ilyen olcsónak kellene lennie (vagy a többiek túlzottan drágák?). Finoman kidolgozott szép kerekek, különböző a felni is a két kocsin. A festésük is kellően vékony, jól látszanak a karosszéria törései, hézagai. A lámpákat, de még a jelvényét is tamponnyomattal készítették. A nyomat finomságát jellemzi, hogy a jelvényen is látszanak külön a színek. 

 

 Nagyon jól átjön a típus, aki az eredetit ismeri, azonnal ráismer a polcon. Ez mindenképpen a kiskocsik arányossági és pontossági mutatója. Hasonló a beltér kidolgozottsága is, a típusra jellemző jegyekkel. A szokásos mérce a kormány minősége. A háromküllős verzió van bennük, és még a kormányközépen levő logó helye is jelölve van. A kormánygyűrű is meglehetősen vékony.

 

 Úgy vélem, hogy a Realtoy kisautóiból nekem a szép része jutott ezúttal, így kellően nagy öntudattal parkolhatnak majd be a vitrinembe a többi „márkás” társuk mellé, hogy a BMW kínálat sora egyre közelebb kerüljön a teljesnek mondhatóhoz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése