Matchbox
MB-15 Fork Lift Truck 2x
Amin most ülsz, amit nézel, ahol a kezed matat, amit rágcsálsz,
amit iszol mind, mind olyan termék amit targoncák mozgatták
korábban. Nem egy, hanem több targonca is közreműködött abban, hogy a dolgokat leemelhesd a polcról a boltban. A targoncák ma már specifikusan tervezett és gyártott
kifinomult, komplett elektronikus és hidraulikus rendszerek,
amelyeknél a gazdaságosság, a rugalmasság, a kényelem és a
biztonság elsődleges szempont.
Két korszak, két targonca nagy hasonlóság
De ki is találta fel a targoncát?
Alapvető emberi
tulajdonság, hogy szeretnénk megkönnyíteni az elvégzendő munkát
valamilyen módon. Például gépekkel. Ezen belül is a szállító-
és emelőgépekkel, röviden a targoncákkal. A
Pennsylvania
Railroad 1906-ban már használta az akkumulátoros
csomagszállító targoncáját. Az
első elektromotorral segített emelésre használt targonca is
ekkoriban jelent meg. Ez a láncos, csörlős szerkezet még csak
megemelte és segítette odébb vinni az árut.
A
következőkben rájöttek, hogy a dobozokat egymásra pakolva jobb a helykihasználás. Ennek érdekében már magasra emelő
elektromos targoncát mutatott be a Yale amerikai cég 1925-ben. Ők
kezdték el a függülegesen emelkedő fix targoncavillák
alkalmazását is. Nyilván a raklapos árumozgatás (1930 óta
szabványos méretben) adta a kívánalmakat a fejlesztéshez. Az
első belső égésű motorral és hidraulikával mozgatott
emelőszerkezettel ellátott Clark gyártmányú Trucklift
modellt is hamarosan bemutatták.
Ebben az időben még
nem dönthető a villa és hidraulikát sem alkalmaznak.
Mindazonáltal az iparban rohamosan terjed a hsználata a praktikuma
és nem utolsó sorban a munkaerőszám csökkentés miatt.
A második világháborúban rövid időn belül elengedhetetlen lett
a targonca használata. A CLARK termeli a katonaság igényeinek
megfelelő villástargoncák és vontatótraktorok majdnem 90 %-át.A
hatalmas mennyiségű háborús áruk kocsikra és hajókra pakolása
miatt az emelővillás targonca lett a megoldás. Európában
1946-ban a Coventry Climax brit társaság állította elő az első
ilyen modern működési elven hajtott és mozgatott targoncát, és
a többi, ahogy mondani szokás, már történelem. Lansing Bagnall
cége, aki igen jelentős hatást gyakorolt a brit emelőgép iparra,
újra tervezte a homlokvillás targoncát és kivitelezte világ első
tolóoszlopos targoncáját, melyet keskeny folyosónál tudnak
használni. A logisztika és ezen belül is a hadilogisztika mindig
is kulcsszerepet játszott a technika és gazdaságosság
fejlődésében. 1948-ban Londonban megrendezték az első targonca
kiállítást, amely kiemelte a gazdasági előnyeit, alkalmazásának
sokoldalúságát. Az akkori elektromos targoncáknak még technikai
korlátok határozták meg a lehetőségeit. Még nehézkesek voltak,
sok mágneskapcsolóval, nehéz vezetékezéssel, nagy
energiafogyasztással. Kabin és szervorendszerek ismeretlenek
voltak. Azonban az elektronika fejlődésével ez a technika is
megjelent a targoncáknál és komoly fejlődést eredményezett.
Viszonylag kevés fajta mozgást tudnak elvégezni, viszont azokat
végtelenszer ismétlik, szinte tetszőleges kombinációkban.
Jellemzően az első, teher felőli kerék párjuk nagyobb és
robosztusabb kivitelű, míg a hátsó, kormányzott kerekük a
kisebb.
A szabványosított hajókonténerek mozgatására már
robbanómotoros nagy méretű targoncákat használtak. Egyre
fejlődött a biztonság is. A zárt raktárakban a raklapos
anyagmozgatásra fejlesztették ki a hidrosztatikus hajtást.
A hidrosztatikus rendszernél a
belsőégésű motor egy hidraulika szivattyút hajt meg, amely egy
hidraulikus motor által mozgatja a gépet. Ez több előnnyel is
jár: kimarad az állandó kuplungolás, sebességváltás, a
rengeteg mozgó-kopó alkatrész. A hidraulika folyadék – a
gyorsreagálású szelepekkel vezérelve - sokkal praktikusabban
kezelhető, szabályozható felhasználható, még akár fékezésre
is. Az alapvető hidraulikus funkciókról (villa és a villát
kiegészítő eszközök mozgatása) nem is beszélve.
A mai targoncák keretes szerkezetükkel, dízel-hidrosztatikus,
elektromos, gázos(pb vagy hidrogén) meghajtással,
elektronikus vezérlő és biztonsági berendezéseikkel, megbízható
hidraulikus rendszerükkel bármely méretben a napjaink részeivé
váltak, a raktáráruházaktól kezdve a kikötőkig.
Kezelése egyszerű: bal kézzel
tekerjük a kormányt, jobbal a villát mozgató botkormány(oka)t
markoljuk. Jobb láb pedált lenyomva előre, a balét lenyomva hátra
megyünk. Fékezés a pedál elengedésével történik.
Az ötvenes években már a raktárakat is inkább
magasabbra, mint nagyobb alapterületűre építették, hiszen az
akkori targoncák már akár 15 méter magasra is képesek voltak árut pakolni.
Az ilyen magas
raktáraknál már különlegesen precíz targoncákat használnak
illteve a raktár felületének is nagyon fokozottan síknak és
egyenletesnek kell lennie. Gondoljuk csak át: ha 1 centivel van
magasabban az egyik oldala a keréknek akkor az 15 méter magasan
körülbelül 15 centiméternyi oldalirányú kitérését jelenti
akár egy több száz kilós tehernek a szűk polcok között.
A raklapos áruszállítás elterjedésével egyre
nehezebb terheket kellett targoncával egyre szűkebb helyen, egyre
pontosabban, egyre magasabbra mozgatni. Ennek szükségszerű
velejárója volt a targoncákat vezető emberek biztonsága is.
Védőtető, biztonsági védőkeret a kezelő fölé, jobb
kiegyensúlyozottság, kényelmesebb ülések, ergonomikusabb
kezelőszervek. Készülhetnek tömör vagy felfújható
gumikerekekkel is.
A targonca részei: keretszerkezeű karosszéria,
ellensúly, motor, kettős villavezető torony a fő
hidraulikahengerekkel, villák, tehertámasztó, védőtető,
kezelőszervek, hidraulikák, láncok.
High tech
Már léteznek és működnek teljesen automatizált
targoncák – jellemzően nagy alapterületű gyárakban – ahol
optikai vagy lézeres vezetősávokkal illetve egyéb tájokozódási
pontokkal vezetik oda magukat a targoncák a kívánt helyre, ahol
aztán a vonalkóddal ellátott egységdobozokat leemelve a polcról,
a gy ár meghatározott részére viszik azt és ott az előre
megadott helyre lerakják. A villáékra föllehet erősíteni
speciális szerlékeket,a hordófogótól kezdve a személyszállító
„cseresznyeszedő” ketrecig. Évente mintegy 150 000 darab
targoncát értékesítenek a világban.
Kicsi iparban
És most nézzük mindezt kicsiben miként sikerül a Matchboxnak előadnia. Ha röviden akarnék válaszolni, akkor abszolút pozitív lenne a válasz. Nézzük kicsit részletesebben. A piros színű villástargonca 1972-es megjelenésű. Bár nem valószínű, hogy konkrét eredetit képeztek volna le kicsiben, mindazonáltal a jellegzetességeket teljesen jól hozza. Nagy valószínűséggel innen is és onnan is hoztak némi ötletet, részletet,. Amúgy meg a korabeli targoncák között sem lehetett valami irdatlan nagy megjelenésbeli különbség. Egy akkori villástargonca minden jellemzője benne van, sőt arányosan van benne: Elöl nagyobb, hátul kisebb kerék (különböző mintával), nagy (inkább súlyosnak ható) hátsó rész, A doboz tetején egyetlen ülés. Az ülésnek még a mintája is ki van dolgozva az öntvényen. Bár nem szeretem a mozgó dolgokat a kisautókon itt azonban talán nekem is be kell látnom, érdemes volt és sikerült is megcsinálni a mechanikát kicsiben. A villasín dönthető, a villa emelkedik. Mint az igazinál, és még a léptékhelyesség is megmaradt, ami ugye nem utolsó szempont. Még a kormánya is nagyon szép is jól kidolgozott. A padlólemez recéi is teljesen jók. A matricázása viszont semmitmondó és nem is nagyon szép kivitelű, de teljesen ép. Csakúgy mint az egész targonca.
A haladás
Érdekes a párja. A padlólemez szinte ugyanaz, csak a patentszám (szabadalmi korrektség miatt) hiányzik. A narancs-fekete változat tíz évvel az elődje után jelent meg. Szemmel láthatóan ugyanaz a kiindulási alap, csak - a kor kívánalmainak megfelelően már védőkeretet tettek a gépész köré. Aki viszont itt már nem találja meg sehol a kormányt, sőt még a helyét sem. Ennyivel kevesebb ez, az elődjénél. A védőtető jól néz ki rajta és teljesen hihető is. A mechanika ugyanaz. Fazonra. Amúgy itt már műanyagból van a villasín és nem fémből, mint az elődnél. A matricája szintén papíralapú, szintén semmitmondó és szintén nem egy jó minőséget képvisel. A kerekek mintája megváltozott.
A fotókon levő harmadik emelőgépre majd még visszatérünk, hiszen az egy másik kategóriát képvisel már.
Kicsi iparban
És most nézzük mindezt kicsiben miként sikerül a Matchboxnak előadnia. Ha röviden akarnék válaszolni, akkor abszolút pozitív lenne a válasz. Nézzük kicsit részletesebben. A piros színű villástargonca 1972-es megjelenésű. Bár nem valószínű, hogy konkrét eredetit képeztek volna le kicsiben, mindazonáltal a jellegzetességeket teljesen jól hozza. Nagy valószínűséggel innen is és onnan is hoztak némi ötletet, részletet,. Amúgy meg a korabeli targoncák között sem lehetett valami irdatlan nagy megjelenésbeli különbség. Egy akkori villástargonca minden jellemzője benne van, sőt arányosan van benne: Elöl nagyobb, hátul kisebb kerék (különböző mintával), nagy (inkább súlyosnak ható) hátsó rész, A doboz tetején egyetlen ülés. Az ülésnek még a mintája is ki van dolgozva az öntvényen. Bár nem szeretem a mozgó dolgokat a kisautókon itt azonban talán nekem is be kell látnom, érdemes volt és sikerült is megcsinálni a mechanikát kicsiben. A villasín dönthető, a villa emelkedik. Mint az igazinál, és még a léptékhelyesség is megmaradt, ami ugye nem utolsó szempont. Még a kormánya is nagyon szép is jól kidolgozott. A padlólemez recéi is teljesen jók. A matricázása viszont semmitmondó és nem is nagyon szép kivitelű, de teljesen ép. Csakúgy mint az egész targonca.
A haladás
Érdekes a párja. A padlólemez szinte ugyanaz, csak a patentszám (szabadalmi korrektség miatt) hiányzik. A narancs-fekete változat tíz évvel az elődje után jelent meg. Szemmel láthatóan ugyanaz a kiindulási alap, csak - a kor kívánalmainak megfelelően már védőkeretet tettek a gépész köré. Aki viszont itt már nem találja meg sehol a kormányt, sőt még a helyét sem. Ennyivel kevesebb ez, az elődjénél. A védőtető jól néz ki rajta és teljesen hihető is. A mechanika ugyanaz. Fazonra. Amúgy itt már műanyagból van a villasín és nem fémből, mint az elődnél. A matricája szintén papíralapú, szintén semmitmondó és szintén nem egy jó minőséget képvisel. A kerekek mintája megváltozott.
A fotókon levő harmadik emelőgépre majd még visszatérünk, hiszen az egy másik kategóriát képvisel már.
Szorgoskodás az ipartelepen
Akadnak speciális megfogófejjel (például hordóhoz) rendelkező targoncák is
Nem olyan régóta dolgozik itt, még teljesen kopásmentes
Az arányai teljesen átlagossá teszik
A védőkeret ma már elengedhetetlen
Robosztus hátul, mozgékony elöl
Csak a védőtető más
Hátulról nincs rajtuk fejlődésnek nyoma
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése