Amikor a bogár terepre fut
Típusismertetés helyett
Ha valamiről, akkor a Bogarakról igazán nem szükséges bemutató karaktereket vesztegetni, ismertetésekbe bonyolódni, gyártási és fejlesztési titkokat elárulni. Ha nem is az egyetlen, de mindenképpen az egyik legjobban körüljárt autótípus az autótörténet palettáján. Könyvek tucatjai, ismertetők foglalkoznak a témával és próbálnak újat nyújtani az előzőekhez képest. De nem tudnak. Ami ebben a témában az átlagos autós rajongók számára tudható, az már mind publikus. (Az igazi szakértők tudása pedig egy olyan kategória, ami átlag halandó számára szinte már értelmezhetetlen mélységekbe és magasságokba viszi el a rácsodálkozókat: a kárpitkombinációktól elkezdve a díszlécek variációin át egészen a motor belső titkos paramétereiig.)
Típusismertetés helyett
Ha valamiről, akkor a Bogarakról igazán nem szükséges bemutató karaktereket vesztegetni, ismertetésekbe bonyolódni, gyártási és fejlesztési titkokat elárulni. Ha nem is az egyetlen, de mindenképpen az egyik legjobban körüljárt autótípus az autótörténet palettáján. Könyvek tucatjai, ismertetők foglalkoznak a témával és próbálnak újat nyújtani az előzőekhez képest. De nem tudnak. Ami ebben a témában az átlagos autós rajongók számára tudható, az már mind publikus. (Az igazi szakértők tudása pedig egy olyan kategória, ami átlag halandó számára szinte már értelmezhetetlen mélységekbe és magasságokba viszi el a rácsodálkozókat: a kárpitkombinációktól elkezdve a díszlécek variációin át egészen a motor belső titkos paramétereiig.)
Viszont ami még mindig
korlátlan, az a kocsi variációinak száma. Jellemzően – és
hivatalosan is – nem újabb generációk születtek egy-két
háromévente, hanem folyamatos típusfejlesztés történt. A
folyamatoson van itt a hangsúly, mert – bár vannak sarokpontok,
mely alapján azonosítani lehet egy-egy példányt a gyártási év
szempontjából – a fejlesztési eredmények, az új alkatrészek
folyamatosan és nem időközönként épültek a kocsikba. Ezt a
képet színesíti, a német gyártásokon kívül, az amerikai,
mexikói és egyéb földrészeken és országokban gyártott
tucatnyi verzió. Ezek – akár helyi előírásokat vagy piaci
igényeket követve – jelentős eltéréseket is mutathatnak. Sőt
olyan is előfordult nem egyszer az evolúció során, hogy az új
fejlesztéseket később kivették a specifikációból az egyik
gyárban és a régebbi verzió került gyártásba újra. Az egyik
földrészen. A másikon meg nem. A nagyon hozzáértők akár egy
lemezke hajlításának mértékéből vagy egy adott kábel
színéből is megmondják, hogy ez mikori és milyen Bogár.
Amennyiben eredeti a szerkezet.
Ugyanis nagyon ritka ma már az eredetiben megőrzött autó. Ennél kicsit több restaurált példány fut. De a legtöbb kocsi – az eredeti alkatrészhalmaz nem egyszerű gyári összetételén túl – vegyes kialakítású. A régebbi modellbe beleszereltek egy újabb, akár elektromos megoldást a régi mechanikus helyére, kicseréltek ezt-azt egy másik évjáratúéra. Más kerekek, gumik kerültek alá, a villamos rendszert modernizálták vagy akár a futóművön alakítottak (99%-ban ültették). Jó vagy rosszul, ízléssel vagy anélkül. És ekkor még mindig csak a homológ bogáralkatrész csere keretein belül vagyunk. Ekkor már tuning alváltozatokról is beszél(het)ünk: California-Look, German-Look, stb.) Az utána levő fokozat például a márkán belüli, Golf l és ll sokszor kompatibilis de már modernebb alkatrészeinek becsempészése. És utána jön a végtelen sok típusidegen vagy egyedi szerkezet belehenkölése a régi technika helyére. Ahogy mondani szoktam, ez már az ízlésrendőrség dolga innentől.
Ugyanis nagyon ritka ma már az eredetiben megőrzött autó. Ennél kicsit több restaurált példány fut. De a legtöbb kocsi – az eredeti alkatrészhalmaz nem egyszerű gyári összetételén túl – vegyes kialakítású. A régebbi modellbe beleszereltek egy újabb, akár elektromos megoldást a régi mechanikus helyére, kicseréltek ezt-azt egy másik évjáratúéra. Más kerekek, gumik kerültek alá, a villamos rendszert modernizálták vagy akár a futóművön alakítottak (99%-ban ültették). Jó vagy rosszul, ízléssel vagy anélkül. És ekkor még mindig csak a homológ bogáralkatrész csere keretein belül vagyunk. Ekkor már tuning alváltozatokról is beszél(het)ünk: California-Look, German-Look, stb.) Az utána levő fokozat például a márkán belüli, Golf l és ll sokszor kompatibilis de már modernebb alkatrészeinek becsempészése. És utána jön a végtelen sok típusidegen vagy egyedi szerkezet belehenkölése a régi technika helyére. Ahogy mondani szoktam, ez már az ízlésrendőrség dolga innentől.
Amiben viszont egyet
lehet érteni: ha valaki ízlésesen finomít a Bogarán, úgy, hogy
az nem veszti el annak finom jellemzőit, karakterességét,
bogarasságát, az teljesen elfogadható. Ha az átlag autórajongó
a megpillantott és a tulajra hangolt Bogárban még a szépet látja,
akkor nincs baj. A szakértők véleménye pedig egy másik történet.
Ők csak egymás közt tudnak szót érteni a Bogarak adathalmazának
olyan magasságaiban, ami már sokszor a józan ész határait
súrolja.
Az én Bogaram is egy
átalakítás. Pontosabban egy összeépítés. Egy olyan verzió
elérése volt a cél, amely inkább a robosztusságot hangsúlyozza.
Nem buggy, de mindenképpen egy emeltebb hasmagasságú járgány
volt a terv. Olyan Golf Country szerűség a hetvenes nyolcvanas évekből.
Amúgy egy ehhez hasonló VW típust már használtak a ll.
Világháborúban is Type 82E kód alatt. A Kübelwagen alapra tették
rá a bogár kasznit és így lett egy autóbb formájú
terepjárójuk. Ennek megfelelően az is valahol a Kübelwagen és az
utcai változat között helyezkedett el. Mindösszesen 688 darab
készült belőle. Emelt kaszni, rücskös ballonos gumik. Akkor még
puritán felszereltség. Az én mai modellem – már csak a színe
miatt is – inkább egy utcai terepjáró, ha egyáltalán létezik
ilyen fából vaskarika elnevezés. Bár az útjaink mai állapotát
tekintve lehet, hogy mégsem túlzás a név?
Tehát adott egy
ismeretlen származású VW Bogár kaszni és készítsünk belőle
szombat esti – karakteres feltűnőségi faktorral rendelkező –
táncos-zenés szórakozóhely látogató, párosan jól
(ki)használható járművet. Már csak egy alvázat kell keresni és
hozzá a kerekeket. A karosszéria az újrafestésen kívül – is
változott, nem csak megemelkedett. Az eredetinél szélesebb kerekek
beépítése miatt a sárvédőidomokat is megszélesítettem. Ez
tapaszolással történt, rétegesen készítve.
Arányaiban ez a szélesítés jóval
több, mint amit a valóságban szoktak alkalmazni, de én úgy
gondolom, hogy ennél a kocsinál ez még belefér. A padlólemez
keresésekor bukkantam a Matchbox Baja Buggy alvázára. Kerekek
nélkül természetesen. A jó eséllyel egy léptékű padlólemez
szinkronban van a kasznival, hiszen mindkettő VW alapú. És lőn,
megegyezik a tengelytáv. Már csak a széles Matchbox kerekeket
kellet a helyére illeszteni. Itt új tengely elkészítése
kívánkozott a kellő keréktávolság eléréséhez.
Szélesítés, magasítás, ezáltal az autó
arányai is megváltoztak egy kicsit. A nagyokhoz
hasonlóan az első felfüggesztést (azt a bizonyos torziós rugózást) védő takarólemezt és a hátsó-alsó motorvédő
burkolatot is készítettem hozzá. Illesztettem rá egy feltűnő, vastagabb és a
terepezés miatt fölfelé álló kipufogócsövet és ezzel el is
készült. A belseje most nem hangsúlyos, semennyire sem. Amúgy is
fekete, és az élénk karosszéria szín kontraszt miatt nem is lehet
nagyon belelátni. De meg nincs is mit nézni benne. A lényeg az
összhatáson van.
Fázistanulmány
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése