Ferrari P4...... vagy amit akartok
Vannak olyan versenyautók, amelyek igazából még el sem készültek és máris átalakítják, megváltoztatják és/vagy átnevezik őket. Esetleg a kevés számú eredetit többféleképpen módosítják. Ez a Ferrari pont ilyen. Ferrari, átalakulási folyamatban, öszvér megoldásokkal, többféle kóddal, vegyes szerkezetekkel, utólag nehezen átlátható azonosítási esélyekkel. Ebből következően ha valami esetleg nem úgy történt anno, ahogy a krónikákból kinyomoztam, akkor az nem csak az én hibám.
Vannak olyan versenyautók, amelyek igazából még el sem készültek és máris átalakítják, megváltoztatják és/vagy átnevezik őket. Esetleg a kevés számú eredetit többféleképpen módosítják. Ez a Ferrari pont ilyen. Ferrari, átalakulási folyamatban, öszvér megoldásokkal, többféle kóddal, vegyes szerkezetekkel, utólag nehezen átlátható azonosítási esélyekkel. Ebből következően ha valami esetleg nem úgy történt anno, ahogy a krónikákból kinyomoztam, akkor az nem csak az én hibám.
Esős versenynapon
Csináljuk új Ferrarit
Amikor az 1966-os szezonra a
FIA lehetővé tette a szélvédő szélességi méretének
növelését, ismét kiújult a harc a két nagy F, a Ford és a
Ferrari között. A Ferrari ekkor dobta be a képbe a P2 felújított
verzióját a P3-at a GT40-ek ellen. Itt használtak először
üvegszál erősítésű műanyagokat a megszokott alumínium
mellett. A kuplung a jobb oldalról a váltó és a motor közé
került. A Weber karbikat Lucas injektorokra cserélték. Három
ilyen kódú autó készült, sikerekkel és sikertelenségekkel
tarkított eredményekkel.
A szezon végén,
már a következő évre készülve tehát, változtatni kellett a
kocsin. Annyira, változtattak, hogy innentől P4 lett a kódja, és a
motorját egy újra cserélték. Ez már négyliteres volt a korábbi
három helyett, új hengerfejjel, hengerenként három szeleppel.
Olyan 450 lóerőt tudott. Az új P4 mellett két régebbi P3-at is
P4 kaszniba bújtattak, de ezeknél maradt a karburátor a motorokon.
És jött a siker, két P4 és egy P4-be oltott P3 ért át először
a célvonalon a következő 24 órás versenyen Daytonában 1967-ben.
Az erről készült fotó az öreg Enzo kedvence volt, hiszen
revansot vett a Fordon.
A P3-ból készült
„public” vagyis bármely más versenyző által megvásárolható
verzió kódja volt a 412P, amiből összesen négy darab készült,
viszont ezekben a P4 hajtáslánca volt. Bonyolódik a helyzet:
melyik alapra, melyik felépítmény, melyik hajtáslánccal, melyik
alkatrészekkel, karbival vagy injektorral és melyik kóddal fut a
lényegében azonos versenyautó. Gyári autó vagy csapaté?
Roadster vagy kupé karosszéria kialakítású. Sőt, a két
négyliteres blokk sem volt azonos a saját és az eladott autóknál.
Van olyan autó is amelynek a kódja P3/4 (P3 kaszni P4 motorral). A
Ferrari olyan ellenfeleket akart magának akik a gyár nevét
öregbítik jó néhány versenyponttal, de azért nem előzik be a
gyári autókat. Hoppá!
Amikor a puzzle-t
másképpen rakják össze
Összesen négy
darab P4 jelű autó készült, de milyen egyszerű volt a világ
Ferrariéknál abban az időben: ebből egy darab P3/4 volt a többi
sima P4. A 0846-os számú, P3/4 kódú kocsi egy P3 átalakítás,
P4 motorral, meghosszabbított tengelytávú karosszériával, P3
orral. A kocsi jelentősen megsérült Le Mans-ban, most egy amerikai
Ferrari gyűjtő (merthogy ez is egy hobbi, nem csak Matchbox
gyűjtés) James
Glickenhaus tulajdonában van. A
0856-os számú kocsi eredeti állapotában van egy másik gyűjtőnél.
A 0858-as számú kocsit alakította át a Ferrari a Can-Am
versenyekre, de mára már egy replika P4 Spyder kaszni került a
vázra. A 0860-as számú is úgy járt, mint az előző, de ez
viszont egy franciaországi múzeumban pihen. És ilyen idő
távlatából még az egyes szakértők is másra és másra
emlékeznek a kocsi részleteivel, történetével és módosulásaival
kapcsolatban. Így talán már érthető a korábban leírt
tisztánlátásom hiánya.
A kocsiról még
annyit, hogy Pierre Drogo tervezte a karosszériát. A kocsi a
farmotoros Ferrari éra csúcsa volt. A forma ma is népszerű, így
a látványos karosszéria, kit car burkolat formájában jelenleg is
kapható. Anno a szabályok gyors változása miatt a kocsik nem
folytathatták sikereiket ebben a kategóriában, máshol (Can-Am)
meg túl kicsik voltak a nagy amerikai riválisokkal szemben. Így
már csak kisebb jelentőségű versenyeken nyomulhattak. Viszont feltűnik a modell a Forza
Motorsport 2 videojátékában is,
ahová is a James Glickenhaus -féle kocsit mintázták meg a
Microsoft emberei.
Most akkor nekem
melyik van meg?
Az én kisautóm
kicsit később született és került hozzám, mint amikor az igazi
társai koptatták a gumikat a versenypályákon – de nem sokkal.
Hamisítatlan Politoys tömegű az autó, még a Dino Berlinetta
Competizione Pininfarina nyurga formájánál is tömzsibb és
nehezebb. A kialakítása a fotók alapján pontosnak tekinthető,
bár hogy éppen melyik kocsi mikori állapotát tekintették a
modellformázó mérnökök etalonnak amikor formába öntötték a
modellt, ez mára már kideríthetetlen. Lehet, hogy azóta a mintának
vett valódit is átalakították már, így a kiskocsi szinte csak
önmagához hasonlítható. Így meg szép. És formás is, olyan
kimondottan Ferraris megjelenése van. Sőt, ami nagyon fontos, kellően
hozza annak a kornak a haladó olaszos sportkocsis formavilágát. A
huszonnégy órás versenyek hangulatát. Amikor éjjel nappal
mentek, esőben, napsütésben, tisztán, frissen (eleinte) és
piszkosan, fáradtan (a vége felé). De mentek rendíthetetlenül.
A kisautó
gurulása teljesen jó, bár egy gurítási versenyen biztosan erőst
lemaradna a vékony tengelyek és a relatíve nagyobb tömege miatt.
A kerekei a gyár egyenkerekei, ehhez nem lehet értelmesen
hozzászólni, akkor ők ilyet tudtak.. De azt nagyon sok autóra rá
tudták tenni, az utcaitól a versenyautóig, az 500-as Fiattól a
prototípusokig. A valósághoz semmi köze, még arányaiban sem.
Pedig a szélességével nincs is baj. De a felninek semmi mélysége
sincs, ami egy versenyautó kerekénél nagy hiány. A felni mélysége
hangsúlyozza ki igazán a kerekek szélességét.
A lámpái külön kis
egységeket alkotnak, ez örvendetes. Szép formai kialakításúak,
jól követik a kaszni domborulatait, ahogy a valóságban is. De itt
is kissé másképpen alakítottam volna ki a felerősítő
csonkokat, hogy a tényleges reflektorokat imitálja a közös búra
alatt.
Az ajtajai nyílnak. Nyilván,
mint játékra ez a megoldás kellett, de valójában teljesen
fölösleges. És itt a helyzet már átmegy egy hibába is. Az ajtón
levő ablakok teljesen hiányoznak. Ennek a kocsinak soha nem volt
letekerhető ablaka, vagyis soha nem lehetett az ajtót ablak nélkül
látni. Fixen és üveggel talán jobb lett volna. Viszont nagyon jó
pont, hogy követték az eredeti megoldást és a motor oldalsó
légbeömlői itt is az ajtóban kezdődnek. Igaziból is egy izgalmas megoldás, hát még kicsiben. A kocsin itt-ott megjelenő
rácsozatokat is finoman lemintázták, a helyükön vannak. A
szélvédő előtti légbe(vagy ki)ömlő esetében még a rés is
megvan. A hátsó homlokfalon levő nagy nyílás is teljesen jó, a
valóságban is egy nagy luk volt itt. A beltérben is jót alkottak.
A kormány nagyon szép, külön egység, beszúrva a fém
műszerfalba. A műszerfal domborításai a műszereket imitálják.
Hátul a motor is egy külön darab, sok részlettel, finoman
kimunkálva.
Összességében egy teljesen
korrekt kisautót látunk, apróbb furcsaságokkal, de összhatásában
a nagyon jó kategóriába tartozik. Hihetetlenül bonyolult az autó
története (kaland volt kikutatni és a töredékinformációkat
valamilyen tér-idő rendszerben egy elmesélhető történetté
tenni) és ezek után ha ránézek, ha más nem is, de ez a jellemző
biztosan eszembe fog majd jutni.
Ahogy a fotó elkészült...
...és ahogy ez a látvány a valóságban kinézhetett
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése