Ford Transit (SIKU) szervizbusszá alakítása
Létezik olyan eset,
amikor valami elképzelés megfogan a fejemben, elkezdem hozzá
gyűjteni az anyagot, készülget, készülget a dolog és mire
ténylegesen bemutatásra kerül az egész szinte okafogyottá válik.
Legalábbis a dolog poénja nem ül olyan jól. Most is ez történt
ezzel az iskolabusszal.
Katt ide!
Történt pedig még
több, mint harminc évvel ezelőtt, hogy a belga rokonaim megleptek
egy kis Siku Ford Transit Schoolbus-szal. Nagyon jó volt. Jól
gurult, nehéz volt, formás és precíz. Szép színek, nyíló
ajtók, jó játszhatóság. Akkoriban még az iskolabusz fogalma
nálunk teljesen ismeretlen volt, így én is csodálkoztam, hogy
minek egy iskolának busz. Ráadásul kisbusz. Ma már nyilván
másképpen látom ugyanezt és a világ is változik errefelé is.
Mindazonáltal a Ford
Transitról már akkor is tudtam, hogy nagyon sokféle felhasználása
van. De mivel a lehetőség, hogy egy saját kialakítású Transitom
legyen, csak az utóbbi időben jött létre.
A Transitról röviden
annyit, hogy a szóban forgó példány hivatalosan az első
generációs valódi Transit, de jól tudjuk, hogy ezt megelőzően
is volt már egy kisbuszos kísérlete a Fordnak, Taunus Transit
néven, de ennek elhanyagolható az ismertsége és a népszerűsége.
Az egyik emlék, a másik donor
Ez a csőrös – és szerintem az eddigi legkarakteresebb
orrkiképzésű - változat 1965-tól 1978-ig készült. A gyártását
Angliában kezdték egy olyan gyártócsarnokban ahol azt megelőzően
a Hawker Hurrican vadászgépek készültek. Ezen kívül gyártották
nagy számban a belgiumi Genkben és kisebb számban Amszterdamban és
Törökországban is. Kétféle (1,7 és 2,0 literes) Essex V4
motorral készült számos karosszériaváltozatban kétféle
tengelytávval, többféle teherbírással. A viszonylag rövid és
jól elhelyezett motor hatalmas helyet biztosított a korábban
megszokotthoz képest a vezetőfülkében. Egyből személykocsisabb
lett a belvilág, a korábban a fülkében doromboló motorok után.
Az elhelyezési mód a kocsi küllemét is megváltoztatta, a
korábban megszokottakhoz képest. Kapható volt 43 lóerős Perkins
dízelmotorral is. Ehhez azonban egy kissé meg kellett növelni
a motor előtti karosszéria részt. Viszont akkor már belefért
a Ford V6-osa is. Ez nagyon haladóssá tette a kocsit, olyannyira,
hogy akkoriban a rablások 95%-át ezzel a kocsival követték el
Nagy Britanniában. Természetes a sokoldalúsága nem csak a sötét
oldali szolgálatban merült ki, jócskán használták – többek
közt - az autósport igavonójaként is. Készült kisbusz, furgon,
platós és számos speciális (mentő, tűzoltó, autómentő,
fagylaltos) felépítménnyel is.
A belemezelt ablakrengeteg
A magasított tetejű, hosszított, dupla hátsó kerekes, lemezelt ablakos változat mindig
is nagyon vonzó volt számomra. Különösen jól el tudtam anno
képzelni versenyautók szervizbuszaként. Erre ma már rengeteg fotó
is bizonyosság, igen voltak ilyenek nem kis számban. Ezzel talán
egy kicsit a modell „sportosságát” és strapabírását is
jellemezhetjük. Nos, egy ilyen kis szervizfurgon elkészítése volt
a célom. Ehhez viszont a megfelelő donor megtalálása tartott jó
ideig, mivel az eredeti meglévő iskolabuszt – emlékként – nem
akartam átvariálni, megváltoztatni. Amúgy a Siku Transitja nagyon szép kis autó önmagában is. Precíz arányos kialakítású, szép üvegekkel, pontosan nyitható ajtókkal, kellemesnek mondható beltérrel.
A donor járgány még
meglévő futóművét is eltávolítottam, mivel teljesen új
kerekeket terveztem alá. Az új kerekek egy más léptékű
kamionból érkeztek, ahol is stílusában azonos első szimpla és
hátsó duplakerekek voltak. Nekem is pont erre a kombinációra volt
szükségem. Szinte teljesen beleillettek a helyükre, minimális
kerékív csiszolásra és felfüggesztés módosításra volt csak
szükség.
Alkatrészt vagy gyereket is szállíthat
Gyerekek nélkül jól áll, alkatrésszel megpakolva viszont már ül egy kissé a hátulja
Mindenképpen jót tesz neki ha "élet" van a lámpáikban
A karosszérián a
jobboldali nyitható ajtót rögzítettem és a feleslegesen sok kis
tetőablakot, valamint az oldalsó és hátsó ablakokat is
belemezeltem kis műanyag lapokkal. Az így kapott teljesen sima
felületek jó alapot adtak a dekorációs matricalapnak. A
dekorációt fantáziaalapúra képzeltem, vagyis nem egy meglévőt
másoltam le. Mégis, ilyenkor egy komplett autó igényes
díszítésénél kell valamilyen vezető szín vagy motívum. Az sem
baj, ha ez a csapatra is utal valamennyire. És itt jött a képbe a
Matchboxmemories. A blog címképének színvilága meglehetősen
utal arra a korra amiben ez a típusú szervizautó működött anno.
Tehát máris adott volt a színvilág, a vezető motívum. Ezen túl
pedig milyen versenyautónak is lehetne a szervizbusza egy Transit,
ha nem a Fordé. Ez meg adta a másik részét a grafikának.
Talán - mivel ezek a
sorok már egy másik blogon íródnak - érthetővé vált mostanra a
furcsa első bekezdés értelmezése. De bánatra semmi ok, a
készítés öröme megvolt, az autó jól sikerült. Talán ezáltal
nevezhetjük a tevékenységemet egyfajta vizuális átvezetésnek is
a két blog között. De ha más nem is, mára már egy egyedi
dekoros Transit is gazdagítja a virtuális boxutcámat.
Ford-Matchboxmemories Racing Team
A matrica és a valóságalapja
A korabeli pasztellszínek és a Ford kék egyvelege
Éppen belefért a duplakerék
Az a jellegzetes csőrös Transit orr
Lef*som a bokámat! Nagyon jó lett!
VálaszTörlés8-)
VálaszTörlés