2013. december 3., kedd

Árnyék a napsütésben

Rolls-Royce Silver Shadow Coupe 
(Matchbox) 
áÁtalakítás


A restaurátor minden hulladékban a „mi lehetne belőle/menthető-e még vagy teljesen kuka” kérdést látja meg. A kuka állapotúnak meg van-e esetleg olyan alkatrésze, ami még fölhasználható lesz valahova. Tényleg csak a törmelék kerül kidobásra. Nos a mi esetünkben is egy menthetetlennek látszó, itt is, ott is hiányos, deformált és törött kisautó született újjá.

Lehet egy kicsivel kisebb? Lehet, sőt!

Még valami érdekesség/tudományos tudálékosság. A szóban forgó patinás cégnél sohasem hívták a tető nélküli modelleket Coupe-nak. Az az elnevezés a háromajtósokra vonatkozott. A nyitható tetejűeket a Convertible vagyis átváltoztatható név illette. Mindez azért is furcsa, mert a kisautó gyártója is abban az országban működött, tehát ha betértek volna egy RR szalonba, könnyen megadták volna a helyes választ az elnevezési kérdésben.

A Rolls-Royce Silver Shadow már mindenki előtt ismert, hiszen szerepelt már számos alkalommal nálunk a szomszédban a sima limuzintól kezdve a kabrión át egészen a kombiváltozatig. Ennek megfelelően ugrunk is, és irány a a modellfelújító műhely, ahol romok várakoznak az újjászületésre. Most éppen egy valaha jobb napokat látott aranyszínű(?) Ezüst Árnyék(!). Deformált futómű, hiányos, kopott kaszni, letört szélvédő és kormány. Van mire gyúrni ezúttal is. De mi legyen a cél? Nagyon átalakítani és valami egész más formában éledjen újjá (ilyen volt már) vagy az eredeti-közeli állapotú legyen (ilyen is volt már). Tehát a döntés: egy eredeti közeli állapot egy kis plusszal, egy kis változatossággal. Így a tervnek megfelelően igyekeztem a kocsi eredeti jellegét visszaadni, viszont magamhoz méltóan bele is vinni valami kis pluszt amitől egyedivé válik. Az első és legnagyobb munka a hiányzó csomagtartó fedél pótlása volt. Ezt egy nem nyitható fedelű de ezt a fertályát már többé nem használó példányból vágtam ki. És itt jöttek a meglepetések. Mivel én azt gondoltam, hogy ugyanannak a kocsinak a limuzin és kabrió változatánál ugyanolyan kaszniméretek mellett a csomagtartó fedél mérete is ugyanolyan – vagy legalább csereszabatos – lesz. Hát nem. Az eredeti, nyitható fedél jóval kisebb és vékonyabb mint a frissen kivágott „új” fedél. Tehát még tovább kell faragni ahhoz, hogy az adott csomagtartó nyílásba beférjen. De egyszer csak a helyén volt és innentől már ugyanannak tűnik a továbbiakban is.

És itt lehet elkezdeni megfontolni azon kijelentéseket, hogy egy-egy második vagy sokadik verziójú kisautónál ugyanazt az öntőformát faragják át vagy nem. Milyen gyakran készül új öntőforma? Meddig tart egy öntőforma? Biztosan vannak olyan elemei egy adott kaszninak ami fölhasználható a későbbiekben, de nekem meggyőződésem hogy sokkal gyakrabban készítenek új öntőformákat mint azt mi gondoljuk. Bár nem kis pénz egy ilyennek az előállítása, de ez is kopik, elhasználódik. Ekkor találkozunk a kevésbé kontúros apró részletekkel, feliratokkal, díszlécekkel. Az eredeti darab után ilyenkor relatíve egyszerű egy új öntőforma újragyártása, de ha már újat gyártanak akkor akár változtatni is lehet a részleteken (a verziómániások nagy örömére). Na ez már nagyobb munka, költségesebb is és ilyenkor lehet fölhasználni az új vonalak és felületek közé/mellé a már meglévő és kiszobrászkodott idomokat. Így lehetnek a fent jelzett eltérések is.

Ahonnan indultam

A beltér a szokásomhoz híven kissé flancosabb kifestést kapott, fa, króm és szürke bőr imitációval. Az ablaknál kerül a képbe az említett változatosság. Az eredeti Matchbox kabriónál csak szélvédő van, oldalablakok nincsenek. Éppen egy letekert állapotban sikerült a mintavétel. Én viszont a limuzin ablakpanel maradékából vágtam ki az ide szükséges „üveg”mennyiséget. Így lett egy feltekert oldalablakos Rollsom. A fehér szín megint csak nem a szokásos gyári kisautó szín, viszont a valóságban jócskán előfordult.


A fentieken túl elkészítettem a hiányzó lehajtott ponyva imitációt is papírmaséból. Végül is ezzel a kocsival a Rolls-Royce sorom változatosságát növeltem, sok újdonságot most nem követtem el. De megmenekült a kidobástól egy kisautó. És ez a lényeg. A többit a fotók elmondják.














Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése