Ha túl vagyunk a festésen, a felújított, de akár a meglévő autónkat dekorációval is
elláthatjuk. Nagy felület esetén már a festéskor is lehet
hatásokat elérni a maszkolások segítségével. Ez sok gyakorlást,
nagy türelmet és ügyességet igényel. alapelv, hogy lehetőleg minél vékonyabb maszkolóanyagot használjunk és az jól tapadjon de ugyanakkor le lehessen szedni az alatta levő festék sérülése nélkül. Lehet maszkolószalag, ragasztószalag esetleg vékonyabb tapéta is. A fölrakáskor a sarkoknál, éleknél jól rá kell nyomkodni, nehogy éppen ott menjen be alá a festék. Fontos még, hogy a festéskor (szórópisztolynál és ecsetnél is) a festés iránya milyen. Mindig a maszkolás felől kerüljön rá a festék, így a szélénél nem tud összegyűlni a festék. Ha összegyűlik akkor az látható vastagságkülönbséget okoz. Ha nem túl nagy a hiba, akkor több lakkréteg valamelyest kompenzálja a differenciát.
Aki gyakorlottabban kezeli a szórópisztolyt, az ezzel az eszközzel is tud szép dekorációkat festeni a kasznira (airbrush) bár ilyen kis méretben ez rendkívül precíz eszközkezelést igényel. Az airbrush egyébként megint egy önálló műfaj, külön szakirodalommal. Ha csak színre festjük a kisautót akkor is használjuk bátran az eszközt. Ezzel lehet igazán vékonyan és több rétegben festeni. A flakonos festékszórónál is nagyságrendekkel finomabban lehet fölhordani a festéket. A kaszni előkészítése tehát fokozottabban fontos, mert minden apró hiba sokkal jobban előjön, nincs meg az a vastag festék ami egyébként eltakar. Sokszor a gyári festésnél is vékonyabban lehet fölhordani így a bevonatot, ezért említettem korábban, hogy egy sima felújításnál is célszerű a kasznit átvizsgálni sorjátlanítani, lecsiszolni. Nagyon szép eredmény érhető el így.
A következő lehetőség a matricázás. Ez lehet az eredeti dekoráció rekonstruálása, újra kiszerkesztése, esetleg egy eredeti dekor lekicsinyítése vagy teljesen egyedi grafika is. A szerkesztést a mérés, esetleg papírsablon készítése előzi meg. A sablonra akkor van szükség leginkább, ha íves felületre kerül majd a dekoráció, de minden esetben pontosabb méretet és alakot eredményez a sima vonalzónál. Íves felületen meglepően torzulhatnak a síknak és egyenesnek vélt dolgok ezért célszerű előtte – vékony papírból fokozatosan hajlítva, vágva – a megfelelő alakot kikísérletezni. Ha ez megvan akkor a beszkennelt sablon lehet a dekoráció-szerkesztés alapja.
A szerkesztést erre
alkalmas programokkal végez(tet)heti bárki. Lényeges a méret
pontos beállítása. A kész dekorációt erre a célra kapható
üres matricalapra kell nyomtatni. Itt kell megjegyezni, hogy lehet
fehér alapú illetve átlátszó alapú matricalapot is kapni.
Mindig az adott célnak megfelelőt válasszuk. Mivel nem olcsó
anyagról van szó és a beszerzése is csak
szakboltban történhet, célszerű nagyon takarékosan bánni vele. Mivel A4
méretű a matricalap, ezért az előre elkészített különböző
dekorációinkat igyekezzünk egy csíkba összeszerkeszteni,
minimális üres helyek hagyásával. A fentiekből következik, hogy
célszerű előre is gondolkodni, így a tervezett projektjeinkhez
előre legyárthatjuk „tömbösítetten”, gazdaságosan a
dekorációkat. A matricalapok mind tintasugaras, mind lézer
nyomtatóhoz külön kaphatók, erre figyelni kell.
Ezen a képen egy matricarekonstrukció történt, némi továbbfejlesztéssel
A következő lehetőség a matricázás. Ez lehet az eredeti dekoráció rekonstruálása, újra kiszerkesztése, esetleg egy eredeti dekor lekicsinyítése vagy teljesen egyedi grafika is. A szerkesztést a mérés, esetleg papírsablon készítése előzi meg. A sablonra akkor van szükség leginkább, ha íves felületre kerül majd a dekoráció, de minden esetben pontosabb méretet és alakot eredményez a sima vonalzónál. Íves felületen meglepően torzulhatnak a síknak és egyenesnek vélt dolgok ezért célszerű előtte – vékony papírból fokozatosan hajlítva, vágva – a megfelelő alakot kikísérletezni. Ha ez megvan akkor a beszkennelt sablon lehet a dekoráció-szerkesztés alapja.
Egy matrica sablonja papírból kivágva, némi hevenyészett dizájnelemekkel telefirkálva
Dekorációs elemek kiszerkesztve, kinyomtatva, csík kivágva és lelakkozva
A matricák kivágva várják a fölragasztásukat
Ilyen volt, ilyen lett a rekonstruált matrica, és a felújított dísztárcsa
A nyomtatás után,
a tinta teljes száradását követően le kell vágni a kinyomtatott
csíkot. Így a lap addig használható (addig vágható le belőle
egy-egy csík), amíg a nyomtató görgői mozgatni tudják az egyre
rövidülő papírlapot. Ezt a csíkot kell vékonyan, de teljes
felületén egyenletesen lelakkozni. Ezt csak spray-vel vagy
szórópisztollyal lehet szépen, vékonyan, szinte láthatatlanul
elvégezni. Figyeljünk az oldószerre, mert lehet, hogy például a
vizes lakk feloldja a tintát. Ki kell ezt is kísérletezni és ha
valami beválik akkor a receptet betartani, mit mivel festünk,
nyomtatunk, lakkozunk, oldunk, marunk, ragasztunk, mi mivel
kompatibilis és mivel nem. A lakk száradása után ollóval vagy
szikével lehet az egyes dekorációs elemeket kivágni, közvetlenül a minta mellett.
A matricázás tudományának is vannak mélységei, aki többet akar erről tudni, elmerülhet az erről szóló makettes honlapok okosságaiban, fórumaiban. Alapból annyit, hogy a matricát egy pillanatra vízbe kell mártani és egy papírlapra téve megvárni, amíg a hátsó hordozókarton ettől a víztől átázik vastagságában és a ragasztós felületet picit feloldja. Ekkor a matrica lecsúsztatható a hordozórétegről. Ezt csipesz és nedvesített ecset segítségével lehet végrehajtani. Én be szoktam egy kicsit nedvesíteni a matrica helyét a kasznin, így még egy rövid ideig mozgatható a felületen a dekoráció. A matricát óvatosan helyére kell simítani, buborékokat, gyűrődéseket középről kifelé haladva kisimogatni egy nedves ecsettel. Kaphatóak matrica lágyító, fixáló és egyéb anyagok is amik szükség esetén könnyebbé vagy szebbé tehetik a munkát
A matricázás tudományának is vannak mélységei, aki többet akar erről tudni, elmerülhet az erről szóló makettes honlapok okosságaiban, fórumaiban. Alapból annyit, hogy a matricát egy pillanatra vízbe kell mártani és egy papírlapra téve megvárni, amíg a hátsó hordozókarton ettől a víztől átázik vastagságában és a ragasztós felületet picit feloldja. Ekkor a matrica lecsúsztatható a hordozórétegről. Ezt csipesz és nedvesített ecset segítségével lehet végrehajtani. Én be szoktam egy kicsit nedvesíteni a matrica helyét a kasznin, így még egy rövid ideig mozgatható a felületen a dekoráció. A matricát óvatosan helyére kell simítani, buborékokat, gyűrődéseket középről kifelé haladva kisimogatni egy nedves ecsettel. Kaphatóak matrica lágyító, fixáló és egyéb anyagok is amik szükség esetén könnyebbé vagy szebbé tehetik a munkát
A matricázás sokoldalúsága: piros-fehér figyelemfelkeltő csíkok, cégfelirat, apró matrica és nagy felirat
Lakkfilces felnikrómozás esete
Meg
kell említeni a lakkfilceket is, amikkel - némi gyakorlás után -
remek dekorációkat lehet készíteni. Így például króm
díszléceket, fekete gumicsíkokat is megrajzolhatunk vele, a
rendszámok betűiről nem is beszélve. Figyelni kell azonban a toll
végéből kijövő tinta mennyiségére, nehogy megfolyjon.
Előfordulhat, hogy érdemes egy kis fogpiszkáló heggyel fölvinni
a toll végéről leszedett tintát a legapróbb alkalmazásoknál.
Külön
témakör lehetne a lámpák megfestése, erre is ki kell
kísérletezni a festékeket. Itt elsősorban a piros és narancs
színűekről van szó, ezekre kell találni megoldást.
Értelemszerűen először alapozni kell (például fekete kasznin
nem biztos, hogy fedne rendesen a narancs festék), utána lehet
a színt rávinni a mindenkori lámpabúra osztásának megfelelően
egy nagyon vékony kis ecsettel. De itt akár alkoholos filcet is
lehet használni, bár tapasztalatom szerint a tintája hamar
kifakul. Előfordulhat, hogy érdemes a lámpát matricából kiszerkeszteni és úgy fölrakni az autóra. Vagy ami még autentikusabb, az eredeti autó lámpáját lefotózni (ha van rá mód) vagy a neten rákeresni és ha megfelelő (értsd: szemből készült) kép van róla megfelelően nagy felbontásban, akkor azt kinyomtatni léptékhelyesen.
Saját lámpabura kiszerkesztése matricából: sokkal finomabb részleteket tesz lehetővé akár első, akár hátsó lámpákról van szó
Itt a hátsó lámpa festett színei alá
mindenképpen kellett egy alapozófestés is, hogy minél jobban éljen a
narancs és a vörös a kis felületen is
A
teljes száradás után a karosszéria fényezését és a matricák
védelmét és biztos rögzítését (és természetesen a kaszni
csillogását) egy vékony, fényes lakkréteggel kell biztosítani.
Ha megszáradt a lakk teljesen (akár napokat is célszerű várni),
össze kehet rakni a kisautót.
Itt fényes lakkal kezelve a kisautó
Itt meg matt lakkozott felülete van a modellnek
Ebben a részben csupán áttekintettük
az egyéni dekoráció néhány alaplépését, kedvet inspirálva az egyéni
ötletek kidolgozásához. A következő részben egyéb ötleteket is kaphatunk
majd a tuning lehetőségekre.
A sorozat részei:
l. rész: Alapelvek, szétszedés, összerakás
ll. rész: Festési előkészületek, festéktelenítés
lll.rész: Karosszéria-munkák
lV. rész: Mielőtt festeni kezdünk
V. rész. Festés
Vl. rész: Dekoráció
Vll. rész: Rozsda
Vlll. rész: Futómű
lX. rész: Extrák, tippek, trükkök
X. rész: Műgyanta munkák alkatrészpótláshoz (Link: Játékdoki)
Xl. rész: Fotózási alapok
A sorozat részei:
l. rész: Alapelvek, szétszedés, összerakás
ll. rész: Festési előkészületek, festéktelenítés
lll.rész: Karosszéria-munkák
lV. rész: Mielőtt festeni kezdünk
V. rész. Festés
Vl. rész: Dekoráció
Vll. rész: Rozsda
Vlll. rész: Futómű
lX. rész: Extrák, tippek, trükkök
X. rész: Műgyanta munkák alkatrészpótláshoz (Link: Játékdoki)
Xl. rész: Fotózási alapok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése