Miután
megtörténtek a karosszéria javításai vagy átalakításai az
esetleges tapaszolás utáni végső finom csiszolást már vizes polírpapírral végezzük, így kapunk igazán finom felületet.
Én a sima fém felületeken is át szoktam finoman menni egy nagyon
finom csiszoló polírpapírral. Jöhet a festési művelet, melyhez
igencsak elő kell készülni.
Az eszközök
Ecsetek,
jó minőségűek, vékonytól a közepesig. Kis edények, kupakok az ecsetmosáshoz vagy a festékek keveréséhez. Rongyok törléshez.
Festékek a hozzájuk való hígítóval. Papíralátét (1-2-3 réteg A4 vagy akár A3 lap, egyik oldala használt is lehet
legyen használt
már. Mi ez ha nem recycling?) a lecsöpögő festék ellen, és a –
fényezőkabinokban elvárt - tisztaságérzet erősítése miatt is.
Próbafelületek ahol a festéket beállíthatjuk a kívánt színre
és sűrűségre. Célszerűen a festendő felülethez hasonló
legyen (anyagban, alapozásban, színben). Csipeszes tartó a kis
alkatrészek megfogásához (forrasztáshoz használnak ilyet). Szórópisztoly
esetében
kell még levegőellátás is (kompresszor vagy palackos levegő, én
egy időben autókereket használtam, aztán készítettem egyet hűtőgép kompresszorból). Állványok a modell
megtartásához festés közben és a száradás alatt. Keverőpálcika
a festékekhez. A szórópisztolyokról a neten lehet többfelé információkat
találni valamint az ilyen jellegű fórumokban leírt okosságok is
hasznosak lehetnek. Nagyon
mélyrehatóak is tudnak lenni ezek az írások. Ki-ki a maga szintjén
hasznosítsa az ott olvasottakat.
Hasznos tud lenni mindenféle alakú és méretű kis fadarab különböző alátámasztásokra a ragasztó vagy festék száradása során. Így nem ragad az aljzatra semmi és be lehet állítani a megfelelő szögbe.
Sok mindent ki lehet találni az alkatrészek alátámasztására rögzítésére. Itt egy ablakpanel kap új szélvédőt. Ehhez megfelelő szögbe kell állítani a panelt, úgy hogy a szélvédő maga vízszintes legyen. A ráragasztandó szélvédő rögzítéséhez elég egy vas fogó melynek súlya elég a rögzítéshez. Ha kissé szétnyitom a fogót akkor már két ponton is rátámaszkodik, így akár íves felületet is meg le tudok rögzíteni a két végén.
A
festékek
Ez
egy külön tudomány amely meghaladja ennek a posztnak a kereteit.
Bővebben a makettezős oldalakon illetve a forgalmazó cégek ismertetőiben
olvashatsz róla. Alapvetően
annyit kell tudni, hogy vannak vegyi oldószeres (például lakkbenzinnel, nitrohígítóval hígítható a legtöbb makettfesték) festékek és vannak
vízbázisú (akril) festékek. Mindkettőnek megvannak a maga tulajdonságai.
Mindenkinek a maga igényei és beszerzési lehetőségei határozzák
meg, hogy melyik típust használja. Lehet vegyesen is (nem keverve
természetesen, hanem rétegenként, száradás után) használni
csak figyelni kell a teljes száradásra és arra, hogy ne támadja
meg egymást a két anyag, illetve a tapadás meglegyen. Célszerű próbákat végezni. Én a kis
kiszerelésű makettezőknek gyártott festékeket használom
elsősorban, abból is többfélét. Márkát nem írok, mert viszonylag kevés
gyártó van, és ezek termékei találhatók meg a szakboltokban.
Ki kell
próbálni a különböző gyártók különböző festékeit, hogy lásd, neked
melyik fekszik jobban, melyikkel tudsz szebb eredményt elérni. Még azt
is meg merném kockáztatni, hogy ecsethez és pisztolyhoz sem egyformán
illik mindegyik festék. Van amelyik ehhez jobb, van olyan ami ahhoz a
technikához. Használhatók még
festékspray-k is, bár ezek elég drágák egy kisautó
festékigényéhez viszonyítva. Ilyeneket a nagy japán duplacsillagos
logojú makett és modellhatalom (is) gyárt. Viszont a festékboltokban ma már
rendkívül sokféle és sokszínű sprayt festékszóró
palackot lehet találni. De ha esetleg más célra használt
ilyen festék még marad az ilyen palackban ne dobjuk ki, mert nekünk csak
kevés kell belőle és ezek a plusz színek is változatosabbá
teszik a színvilágunkat. Van aki autós festékboltban kevertet megfelelő színt, ez is egy módszer, főleg, ha az eredeti kocsival azonos színt akarunk a kisautóra tenni. Nem olcsó módszer. Bár lehet rajta csippenteni, ha nem szórópalackban kérjük, hanem javítófestékként kis műanyag edényben.
Az alapozásról most csak annyit, hogy
mindenképpen ajánlott. Egyrészt szebb, egyenletesebb színe lesz a
fedőrétegnek másrészt egyfajta tapadóhidat képez a fémfelület és az alsó
fedőréteg között. Célszerű tehát egy jól tapadó és valamilyen világos
színű (de a fedő festéktől mindenképpen eltérő színű) matt alapozót
használni. Ennek a fajtájára is lehet kísérleteket végezni de kapható
kimondottan erre a célra gyártott makett alapozó festék is a
szakboltokban vagy az autófényezők által használt "primer" jelzésű anyagok is jók erre acélra. Meg kell említeni még a tollakat is. Lakkfilc néven fut
az a filctoll típus amely több színben (ezüst, arany, fehér) is létezik
és nagyon pontosan, finoman lehet vele kis foltokat, csíkokat (lámpa,
hűtő, rendszám) festeni. De adott esetben egy fekete (lökhárító élvédő?) vagy narancs
(indexlámpa?) alkoholos filc is jó szolgálatot tehet. A modellező ahogy
egyre jobban belemélyed a műfajba, úgy szerzi be fokozatosan az
eszközeit anyagait. Nyitott szemmel kell járni az ilyen (makettezős vagy
művészellátó) üzletekben, hátha megakad a szemed valami használható
újdonságon.
Első réteg alapozóval
A
munkahely
A
festéshez – akár ecsettel akár szórópisztollyal dolgozunk –
elő kell készülni. Ami nem kell ehhez a művelethez azt tegyük el
az útból. Az ecsetes festés esetén kisebb előkészület kell, de
azért itt is biztosítsuk a kellően meleg, huzatmentes, pormentes,
jól megvilágított munkahelyet. A szórópisztolyos festés
esetében – a fentieken túl - el kell burkolni a környezetet a
szálló kilőtt és gomolygó festékpermet káros hatásától. Ha valaki sokat használja a szórópisztolyt akkor célszerű egy kis
festőkamrát építenie elszívóval, világítással. Fontos a
szellőzés biztosítása és az előírt védőfelszerelések
használata a kisebb nagyobb mérgezések elkerülése érdekében.
Célszerű, minél fehérebb (napfényhez közeli színű) fényt
használni mesterséges világítás esetén. Figyeljünk rá, hogy a
fény lehetőleg úgy essen a festendő felületre, hogy ne legyen
soha árnyékban az ecset hegye vagy a szórópisztoly által szórt felület. A
karosszériát állványra helyezve jó festeni. Az állványt még a
festés előtt el kell helyezni és rá kell próbálni a
karosszériát, hogy stabilan álljon. Nekem egy alap állványom van
amire pluszként egy flexibilis, drótból hajlított kiegészítő
tartozik például a kabriók festéséhez. Az alap állvány talpa
nehéz legyen, hogy a fújási légnyomás ne billentse el az egész
konfigurációt. Az enyémnek az alja (egy újjal) forgatható is, ez mindig
nagyon jól jön, amikor fél kézzel a pisztolyt vagy ecsetet tartva
kellett körbemozdítani a karosszériát. A nehéz talpra egy két olyan
átmérőjű hengeres dobozt ragasztottam ami a minden legtöbb
kisautó kasznijába belefér és a tetőn tud megtámaszkodni
stabilan. Fontos itt megemlíteni, hogy a kasznihoz alulról is hozzá
kell férni az ecsettel vagy a szórópisztollyal, ezért kellően
magas állványt használjunk.
(Itt megemlítem azt a módszert is, amit nem elég magas állvány esetében lehet használni. Egy vékony cérnakesztyűt fölhúzva megfogjuk a kaszni tetejét és kézben megfordítva lefestjük körben az alsó részeket, mint pl. kerékívek alja vagy a kaszni alja végig. Utána helyezzük az állványra és így folytatjuk fölülről a továbbiakat. A kesztyű célszerű, mert így nem lesz vastagon festékes a bőrünk.)
Mindig legyen kéznél törlőrongy vagy papírtörlő. Ami még hasznos dolog bár első pillanatban horrorfilm díszletnek tűnhet a képen: A pisztolytartó edény. Másoknál csak állványt láttam eddig. Az is jó, de az én megoldásom többet tud. Ez szerintem nagyon lényeges dolog. Azon túl, hogy tényleg megtartja a pisztolyt függőben, amikor nincs rá szükség pillanatnyilag, de még festék van a tartályban, arra is jó, hogy a pisztoly mosásakor kifújódó, egyre inkább hígítóval teli káros permet ne a levegőbe szálljon és minket szennyezzen, hanem az üveg aljában gyűljön össze. Magyarul: ebbe fújom bele a hígítót és nem a szoba levegőjébe (lokális környezet és egészségvédelem!). Én egy kis ronggyal szoktam a rést ilyenkor eltömíteni a cső és a pisztoly között, a permet bennmarad, a levegő – a rongyon, mint szűrőn keresztül – meg ki tud jönni.
(Itt megemlítem azt a módszert is, amit nem elég magas állvány esetében lehet használni. Egy vékony cérnakesztyűt fölhúzva megfogjuk a kaszni tetejét és kézben megfordítva lefestjük körben az alsó részeket, mint pl. kerékívek alja vagy a kaszni alja végig. Utána helyezzük az állványra és így folytatjuk fölülről a továbbiakat. A kesztyű célszerű, mert így nem lesz vastagon festékes a bőrünk.)
Festőállvány tipp 1.: hosszú csavar behajtva deszkába, erre lazán drót tekerve (azért, hogy a fix csavar körül elforgatható legyen a tartórész) ami a festendő kaszni alakjához igazítható. Ez főleg akkor jó ha több alkatrészt vagy kasznit fújunk azonos színnel.
Festőállvány tipp 2.: forgatható acél talpra kellő magasságú és átmérőjű műanyag dobozok ragasztva
A fenti állvány használat közben. Itt már a maszkolást is megfigyelhetjük.
Festőállvány tipp 3.: Egy üveg borospohár letört talpát nem dobtam ki, hanem az előző két verzió kombinációjaként állványt készítettem belőle
Mindig legyen kéznél törlőrongy vagy papírtörlő. Ami még hasznos dolog bár első pillanatban horrorfilm díszletnek tűnhet a képen: A pisztolytartó edény. Másoknál csak állványt láttam eddig. Az is jó, de az én megoldásom többet tud. Ez szerintem nagyon lényeges dolog. Azon túl, hogy tényleg megtartja a pisztolyt függőben, amikor nincs rá szükség pillanatnyilag, de még festék van a tartályban, arra is jó, hogy a pisztoly mosásakor kifújódó, egyre inkább hígítóval teli káros permet ne a levegőbe szálljon és minket szennyezzen, hanem az üveg aljában gyűljön össze. Magyarul: ebbe fújom bele a hígítót és nem a szoba levegőjébe (lokális környezet és egészségvédelem!). Én egy kis ronggyal szoktam a rést ilyenkor eltömíteni a cső és a pisztoly között, a permet bennmarad, a levegő – a rongyon, mint szűrőn keresztül – meg ki tud jönni.
A tartályba mehet mindenféle festék és oldószer, így a levegőbe sokkal kevesebb jut. Jó ha van benne mindig valami lötty, hogy legyen súlya és megtartsa a pisztolyt stabilan.
A fedelébe a megfelelő átmérőjű csövet olyan szögben kell beleragasztani, hogy a pisztoly tartálya pont vízszintesen álljon, ekkor le lehet tenni festés közben is az eszközt és nem folyik ki a festék. Csúnya de hasznos.
A színkeverés
A
festék sűrűsége nagyon lényeges dolog. Nem jó a nagyon sűrű,
de a túl híg sem. Inkább két vagy több réteg festék kerüljön
a felületre, mintsem a túl vastag festék meghullámosodjon vagy
eltakarjon finom részleteket a karosszériából. A festéket
használat előtt jól fel kell keverni. Ehhez műanyag vagy fa pálcika ajánlott.
Ha esetleg megkötött, bőrös rész lenne benne, azt el kell
távolítani mert csak gondot okozhat. Ha több színből keverünk
ki egy újabb árnyalatot, akkor azt egy külön edényben (én Nivea
dezodor kupakot használok, méretében, formájában és anyagában
is jól bevált) végezzük, ahová egy közepesen vastag ecsettel vagy
célszerűen színenként a keverőpálcikával csepegtessük át a
festéket – szinte - cseppenként. Így nagyon finoman be lehet állítani a kívánt árnyalatot. A nagyon jól fölszerelt
hobbisták pipettát is használnak erre a célra. A hígítót is
ezzel a módszerrel adagoljuk a kikevert festékhez. A cseppentéses
módszer a legkiválóbb a kívánt sűrűség beállításához. Kis
autóknál kevés festék kell, ezért a cseppekben való adagolás
egyáltalán nem túlzás.
A következő fejezetben már valóban
festeni fogunk. Ilyen ez a modellezős élet: hosszú előkészület, kicsi
lényeg, hosszabb utómunka, viszont szép eredmény!
A sorozat részei:
l. rész: Alapelvek, szétszedés, összerakás
ll. rész: Festési előkészületek, festéktelenítés
lll.rész: Karosszéria-munkák
lV. rész: Mielőtt festeni kezdünk
V. rész. Festés
Vl. rész: Dekoráció
Vll. rész: Rozsda
Vlll. rész: Futómű
lX. rész: Extrák, tippek, trükkök
X. rész: Műgyanta munkák alkatrészpótláshoz (Link: Játékdoki)
Xl. rész: Fotózási alapok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése