Miután
a karosszériát is és a munkahelyet is előkészítettük,
beszereztük az általunk legjobbnak vélt festékeket,
felszereléseket, következhet a festés. Egy újabb kihívás. Mit,
mivel, hogyan fessünk? A következőkben erre próbálunk meg
válaszokat keresni, lehetőségeket felsorolni.
A festés alapelvei
Szép
festett felületet többnyire csak több, vékony, esetleg különböző
minőségű réteg felhordásával érhetünk el. A munkát célszerű
egy jól tapadó alapozófestéssel kezdeni. Erre jól használható
például egy világos vagy fehér matt festékspray is. Ez azért is
előnyös, mert az alapozófestés után előtűnhetnek a
karosszéria-munkák esetleges hibái, a csiszolási egyenetlenségek.
Ha ilyet tapasztalunk, még nem késő megállni és eldolgozni a
kérdéses, hibás részeket. Majd új alapozóréteg kell ismét.
Pisztoly vagy ecset. Van aki ecsettel is gyönyörűt tud alkotni és akad olyan is aki képes a szórópisztollyal is nagyon csúnya munkát végezni. Tehát nem ez a mértékadó. Én mindkettő módszert alkalmazom. A helytől, a festendő felülettől függ, hogy mikor melyik a helyénvaló. Karosszéria, nagy felületek: szórópisztoly. Lökhárító, lámpák, kerék: ecset és/vagy lakkfilc. Alapozás, fedőlakk: spray. Gyakorlás után ecsettel is festettem már karosszériát és szerintem – rajtam kívül - csak a hozzáértők mondják meg, hogy melyik az a modell.
Nagyon fontos az ecset minősége. Ezen nem szabad spórolni. Javaslom a művészellátókat a papírbolt helyett. Ritkán kell venni de akkor jót érdemes, amelyiknek a vége csúcsos, jól simul és rugalmasan visszaugrik amikor elveszed a felületről. Bátran el lehet kezdeni szórópisztoly nélkül is a festést, csak az alapszabályokat kell betartani. Tehát nincsen tuti tipp. A szórópisztollyal nyilván könnyebben lehet szép egyenletes felületet elérni, viszont sokkal több macera van vele (előkészületek, sűrűség pontos belövése, szétszedés, tisztítás, levegőellátás, helyigény). És gyakorlást igényel ez is. Valami kidobásra ítélt „vasdarabon” gyakoroljunk. Mozdulatokat, technikát, festéket, sűrűséget, festék-kompatibilitást. Legyen ez a következő fokozat, ha már elég biztos a kezünk az ecsettel. Fontos, hogy az ecsetet minden használat után alaposan el kell mosni, hogy sokáig megőrizze a minőségét.
Alapozva
Pisztoly vagy ecset. Van aki ecsettel is gyönyörűt tud alkotni és akad olyan is aki képes a szórópisztollyal is nagyon csúnya munkát végezni. Tehát nem ez a mértékadó. Én mindkettő módszert alkalmazom. A helytől, a festendő felülettől függ, hogy mikor melyik a helyénvaló. Karosszéria, nagy felületek: szórópisztoly. Lökhárító, lámpák, kerék: ecset és/vagy lakkfilc. Alapozás, fedőlakk: spray. Gyakorlás után ecsettel is festettem már karosszériát és szerintem – rajtam kívül - csak a hozzáértők mondják meg, hogy melyik az a modell.
Nagyon fontos az ecset minősége. Ezen nem szabad spórolni. Javaslom a művészellátókat a papírbolt helyett. Ritkán kell venni de akkor jót érdemes, amelyiknek a vége csúcsos, jól simul és rugalmasan visszaugrik amikor elveszed a felületről. Bátran el lehet kezdeni szórópisztoly nélkül is a festést, csak az alapszabályokat kell betartani. Tehát nincsen tuti tipp. A szórópisztollyal nyilván könnyebben lehet szép egyenletes felületet elérni, viszont sokkal több macera van vele (előkészületek, sűrűség pontos belövése, szétszedés, tisztítás, levegőellátás, helyigény). És gyakorlást igényel ez is. Valami kidobásra ítélt „vasdarabon” gyakoroljunk. Mozdulatokat, technikát, festéket, sűrűséget, festék-kompatibilitást. Legyen ez a következő fokozat, ha már elég biztos a kezünk az ecsettel. Fontos, hogy az ecsetet minden használat után alaposan el kell mosni, hogy sokáig megőrizze a minőségét.
Ecsetek, lakkfilc és folyékony maszkoló. A két jobboldali ecset házilag van levágva (hegyesítve) a célnak megfelelően
A
festést alulról fölfelé célszerű kezdeni (mindkét technika esetében). Itt a kerékívek
alsó felületét, az oldalán a kaszni aljának domborulatát, a
díszlécek alját és általában minden lefelé eső felületet
kell először festeni. Utána következnek a fölső, fölülről
megfesthető, lefújható felületek szépen körben, egyenletesen.
Fújásnál (elsősorban) figyelni kell, mert nem biztos, hogy elsőre
is tökéletesen fed a festék. Különösen sötétebb fedőszín és
világos alapozó esetében feltűnő ez és főképpen az éleken
tapasztalható. Nem gond, akár két vagy három réteg vékony
festék is kerülhet a felületre. Természetesen az egyes rétegeknek
meg kell teljesen száradniuk, mielőtt jön a következő. A
kikevert festéket tehát ne dobjuk el, hanem zárjuk le az edényt
(folpack+gumi például vagy ha van kis zárható fedeles üvegedény).
Egy száradásnyi időre nem lesz semmi baja. Újbóli fölhasználás
előtt természetesen jól föl kell keverni és ismét beállítani
a sűrűségét.
Azért ilyen esetben célszerű egy cérnakesztyűt fölhúzni, hogy ne legyen festékes a kezünk. A praktikum
miatt előfordulhat, hogy csak kézben tartva lehet igazán jól megfújni
egy-egy kis rés(z)t
Ez egy olyan hiba amikor nem fed rendesen a festék. Itt kellett volna még egy réteg.
Némi festési rutin után ha szükséges akkor
maszkolhatunk is. Erre a célra kaphatók maszkoló szalagok illetve
öntapadós maszkolólapok, amikből tetszőleges forma vágható
ki.. Maszkolásra más anyagok is (például egyes jobb minőségű,
a papírról is leszedhető átlátszó ragasztószalagok,
maszkolószalagok vagy vékony öntapadós tapéták) is
használhatóak, de ezekkel kísérletezni kell előtte. A maszkolás
szélét jól rá kell nyomni a felületre. Kísérlet mindenképpen
célszerű, nehogy a maszkolás leszedésekor az alsóbb festékréteg
is lejöjjön. Lehet, hogy egy lakkréteget is rá kell tenni a
maszkolandó felületre. A maszkolás témakörben meg kell említeni
a folyékony maszkolóanyagot. Ez egy sűrűbb festékhez hasonlító,
kis üvegben kapható anyag, amelyet a – célszerűen apró vagy
egyébként mással nehezebben bevonható felületek, helyek –
kitakarására használhatunk. Az anyagot kis fapálcikával javasolt
felhordani, mert az ecsetet nagyon hamar eltömíti. Hamar gumiszerű
anyaggá változik a felületen és azután már rákerülhet a
festék. Nem számít a vékonyság, vastagabban és foltosan is föl
lehet hordani. Ha vastagabb akkor talán könnyebben lehúzható majd
egyben. Teljes száradás után óvatosan le lehet húzni a hártyát.
Figyelni kell arra, hogy a maszkolóanyag éle felé lehetőleg ne
fújjuk (fessük) a festéket, mert a föltorlódott festék
vastagsága – a maszkolás eltávolítása után – zavaró
(lépcsős) lehet.
Azzal az esettel állunk szemben,
amikor szétszedés nélkül festünk újra egy kiskocsit. Viszont a
karosszéria nagyon tagolt ezért - az alsó rész és a kerekek leburkolása
mellett - folyékony maszkolót is alkalmazni kell. Itt is látszik, hogy
ebben az esetben nem számít a vastagság, sőt jobb ha vastagabb a
felhordott gél
Kis lámpák kimaszkolva. Ha fehérek maradnak, könnyebb+szebb utána kifesteni, jelen esetben majd narancssárgára
Öntapadós tapétából vágtam ki a
megfelelő formájú maszkot. A fehér alapozó után a maszk alatti szín a
sárga került fel. Végül, maszkolás után jött a kék. A maszk
eltávolítását követően kapta meg a fedőlakkozást.
Ecsetes
festéskor is nagyjából hasonló az eljárás mint fújáskor. Itt
figyelni kell a laza ecsetvonásokra, az egyenletes festékterítésre
és a festés irányára. Az ecsetvonások mindig hosszanti irányúak
legyenek és párhuzamosan fussanak. Akkor jó a festék ha szépen
terül, de nem fut le gyorsan. Ebből következik valamennyire, hogy
a festendő felület célszerűen vízszintes legyen. Ki kell
tapasztalni mindenkinek magának kísérleti festésekkel.
Hőmérséklettől és légáramlástól is függ, hogy egy adott
festék milyen gyorsan húz meg. Ha egyszer a festék felszíne
megkezdte a száradást már ne menjünk bele újra, mert elrontjuk a
felületet.Maszkolás esetén mindig a maszkolt felület felől fújjunk, soha ne szembe az elválasztó éllel, mert akkor ott megvastagodik a festék és csúnyán látszani fog a festékrétegek vastagságbeli különbsége.
A
frissen festett karosszériát ne mozgassuk ha van rá mód, viszont
légáramlás se legyen körülötte, nehogy a levegőben levő
szöszök, porszemcsék beleszálljanak a frissen festett felületbe.
Ha nagyon jól akarjuk csinálni, akkor egy nagyobb edénnyel, mint
burkolattal borítsuk be az egészet a teljes száradásig. Itt
figyelni kell arra, hogy alul maradjon szellőzőrés az oldószerek
kipárologtatására.
Ez a kép a védőburkolat elvét mutatja. Szárad is, szellőzik is, látom is és mégsem tud rászállni a por
A
végső réteg a lakkozás (a matricázás után természetesen). Itt
– célnak megfelelően - szóba jöhet a matt, félfényes vagy
nagyon fényes lakk mint fedőréteg. Ezt is lehet egy vagy több
rétegben fölhordani, amíg a kívánt eredményt nem érjük el.
Szintén használható ecset, szórópisztoly vagy szórópalack.
Nagyon felhívom a figyelmet az anyagok kompatibilitására. Nincs
annál bosszantóbb amikor a szépen megfestett és kidekorált
karosszériát az utolsó fázisban a lakk föloldja! Ki kell
kísérletezni az konkrét anyagok egymáshoz való viszonyát.
Itt a lakkozás megmarta a festéket.
Ebben az esetben a fekete festék volt érzékeny, amivel a pirosat
sötétítettem. Bármilyen kevés is volt benne, megérezte a lakk oldószerét
Itt egy matt illetve egy fényes fedőréteg látható, jelen esetben egy járművön belül
A lakkfilc használatára egy példa:
baloldalt az eredeti kerék, jobboldalt a lakkfilccel felújított kerék
látható. Ajánlani tudom ilyen kis és fényes dolgok kiemelésére
A
lakk teljes száradása után következhet az összeszerelés,
óvatosan, akár finom cérnakesztyűvel megfogva a karosszériát,
mert nagyon könnyen ottmarad az ujjlenyomat a friss felületen.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy maga a festés a kulcsa a szép
látványnak. Érdemes rá időt, energiát szánni, hogy minél tökéletesebb
legyen. A következő részben az autóink kisebb-nagyobb dekorálásáról lesz
szó.
A sorozat részei:
l. rész: Alapelvek, szétszedés, összerakás
ll. rész: Festési előkészületek, festéktelenítés
lll.rész: Karosszéria-munkák
lV. rész: Mielőtt festeni kezdünk
V. rész. Festés
Vl. rész: Dekoráció
Vll. rész: Rozsda
Vlll. rész: Futómű
lX. rész: Extrák, tippek, trükkök
X. rész: Műgyanta munkák alkatrészpótláshoz (Link: Játékdoki)
Xl. rész: Fotózási alapok
A sorozat részei:
l. rész: Alapelvek, szétszedés, összerakás
ll. rész: Festési előkészületek, festéktelenítés
lll.rész: Karosszéria-munkák
lV. rész: Mielőtt festeni kezdünk
V. rész. Festés
Vl. rész: Dekoráció
Vll. rész: Rozsda
Vlll. rész: Futómű
lX. rész: Extrák, tippek, trükkök
X. rész: Műgyanta munkák alkatrészpótláshoz (Link: Játékdoki)
Xl. rész: Fotózási alapok
Szia! Szeretném megkérdezni. Konkrétan! Milyen márkájú és típusú alapozót és fedő festéket használsz? Mikor elkészült a kocsi festés után nem marad minimálisan ragadós tapintásra a felület? Mennyi az az idő tapasztalat alapján amikor teljesen kikeményedik rajta a festék? Köszi! Üdv.
VálaszTörlés