Kötelező közlemény:
Mielőtt továbblépnénk - csak a korrektség miatt - tisztázni szeretnék néhány dolgot, hogy a jövőbeli kifejezéseket én hogyan értelmezem, vagyis, hogy egyfélére gondoljunk amikor olvassuk:
- Ha a "matchbox" kifejezést olvassuk, így kisbetűvel, akkor ez nem hiba, olyankor a köznyelvben elterjedt kifejezéssel illetem a hasonló méretű de bármilyen gyártmányú fém kisautókat.
- Modell kifejezéssel illetem az írásaim tárgyát képező kisautókat, jóllehet valahol középúton vannak a modellek és a makettek között (talán még a makettekhez közelebb is). Akinek nem lenne világos: modell a valóság kicsinyített (több-kevesebb funkciójában) működőképes mása, nem olyan részletes, nem olyan arányos, de mozog valamilyen módon. A makett a valóság olyan kicsinyített mása amelynél a működőképesség elhanyagolható vagy nincs is, viszont az arányok, a részletek a legvégsőkig meg vannak formázva a kisautó esetében is. Az angol nyelvterület is a model szót használja a makettek esetében is.
Mint az előző részben már szó volt róla, a kisautónkat szétszedtük. Ezután a karosszériát készítjük elő továbbiakhoz, ezt alaphelyzetben négy féle módon tehetjük meg. Az első, hogy meglévő állapotában újrafestjük. Ez akkor jó, ha nem sérült a karosszéria, nem akarunk semmi extrát, egyszerűen csak új színt kap. Nevezzük restaurálásnak. A továbbiak már az átalakítás kategóriába tartoznak, de azért fölsorolom őket. Második lehetőség, hogy elveszünk belőle. Levágjuk az esetlegesen sérült, de nem igazán szükséges elemeket. Ilyenek lehetnek például tetők, légterelő szárnyak, vonóhorog vagy akár ablakot is vághatunk oda ahol még nem volt. Ez már átalakításnak számít, így azért koncepcióban, elképzelés szerint kell haladni a dolgokkal. A harmadik lehetőség, amikor hozzáteszünk valamit. Ez lehet a valamikor létezett, de mára letört vagy hiányzó elemek pótlása is (jellemzően nyíló ajtók, kitört szélvédők) de lehet plusz karosszéria elem is (szpoiler, magasított tető vagy addig nem létező karosszéria elemek de akár egy szélvédőüveg is valamelyik nyíló ajtón). A negyedik lehetőség az utóbbi kettő kategóriának a kombinációja. El is veszünk, meg adunk is hozzá a saját elképzeléseink szerint. Ez jelenti az igazi átalakítást, egyedivé varázsolást, ezekről a későbbiekben lesz szó részletesen.
Javaslom még kisebb műanyag dobozok
használatát is az egyes kisautók alkatrészeinek tárolásához. Előfordul,
hogy egyszerre több „projekt is fut” és az alkatrészek keveredésének
elkerülése érdekében külön-külön jó tárolni az alkatrészkupacokat akár
hosszabb ideig is, amíg sorra kerülnek
A több-kevesebb alkatrészt autónként egy helyen tárolva sokszor bosszúságtól mentesít minket
Aki megteheti szerezze be ezt a fiókos szekrényt. Rengeteg helyet meg lehet vele spórolni, rendet lehet tartani, rendszerezve lehet tárolni az aprólékokat, festékeket, alkatrészeket.
Festéktelenítés
Bármit is csinálunk a matchboxunkkal, mivel a karosszériához nyúltunk, festenünk kell majd. Ehhez viszont az előző korok maradványait alaposan el kell távolítanunk. Maradvány alatt érthető a ráadásként rákent festék, ragasztó, matrica de a homok, szösz, kosz is idetartozik. Ahhoz, hogy nyugodtan végezhessük a karosszéria alakítását, célszerű már az elején eltüntetni a régi bevonatot. Ha esetleg olyan dekor van rajta amit szeretnénk újracsinálni és még jól látható akkor itt az utolsó alkalom, hogy lefényképezzük a későbbi reprodukálás érdekében. Fotózni akkor is érdemes ha új grafikát tervezünk rá. A merőlegesen készült fotók az új grafika kiszerkesztéséhez, méretezéséhez adnak jó alapot majd.
Ha ügyesen (értsd: felülettel párhuzamosan és torzítás mentesen) fotózzuk le a dekorációt, nagyban megkönnyíti a mérethelyes kiszerkesztését a későbbiekben
A festéktelenítés előtt az összes műanyag alkatrészt el kell távolítani vagy különben a festékoldók oldják föl örökre. Itt egyértelmű az ülés és az ablakpanel, de akad olyan modell amelynél például a lökhárító vagy a hűtőmaszk is önálló elem, csak a kosz vagy egyéb dolog miatt a kasznival egybe valónak látszik. Ha az alvázat tennénk bele a szerbe akkor a kerekeket kell levenni róla, ami a fix fölerősítésű tengelyek (például regular wheels vagy magyarul gombkerekek az első generációs Matchbox kisautók) esetében nem is olyan egyszerű feladat. Ezek eltávolítása is nagyon fontos, mert nehezen pótolható részekről van szó. A festék eltávolítására mindenképpen oldószer használata javasolt. A legdurvább a kromofág erre a célra és egyben a legveszélyesebb is, ezért háztartási használata nagyon meggondolandó. Főleg kezdők részére nem ajánlott, lakótérben, kisgyerek mellett. A védőfelszerelés használata nélkül még gondolni sem igen jó rá mert nagyon mar. Egy szelídebb ám még mindig eléggé mérgező anyag a nitrohígító. Nagyon büdös, de kellőképpen lemarja a rajta levő festéket.
Fontos a jó szellőztetés, amikor dolgozunk vele. És fontos az is, hogy az üveg amiben oldjuk a karosszériákról a festéket jól zárható legyen, a káros kipárolgás megelőzése érdekében. Kevéssé veszélyes – bár nem ajánlott – a bőrrel való érintkezés. Egyesek használnak még fékolajat vagy lefolyótisztítót. Ezek a legenyhébbek, maximum kísérletezésre jók. De egy pótolhatatlan előnyük és kizárólagos felhasználási helyük van azért: az előző kettővel szemben nem oldják a műanyagot. Ez sokszor jól jöhet az összekent de egyébként még használható műanyag alkatrészek festéktelenítése során. Ez lehet az ablakok megmentője is. Jóval tovább tart a művelet de sokszor megéri a várakozás.
Fontos a jó szellőztetés, amikor dolgozunk vele. És fontos az is, hogy az üveg amiben oldjuk a karosszériákról a festéket jól zárható legyen, a káros kipárolgás megelőzése érdekében. Kevéssé veszélyes – bár nem ajánlott – a bőrrel való érintkezés. Egyesek használnak még fékolajat vagy lefolyótisztítót. Ezek a legenyhébbek, maximum kísérletezésre jók. De egy pótolhatatlan előnyük és kizárólagos felhasználási helyük van azért: az előző kettővel szemben nem oldják a műanyagot. Ez sokszor jól jöhet az összekent de egyébként még használható műanyag alkatrészek festéktelenítése során. Ez lehet az ablakok megmentője is. Jóval tovább tart a művelet de sokszor megéri a várakozás.
Minden esetben ki kell kísérletezni az adott feladathoz és az adott személyre alkalmazható oldószert. A minimális oldószer felhasználás és a környezetünk bebüdösítésének elkerülése érdekében egy kis méretű, de nagy szájú, zárható üveget célszerű erre a célra használni. Az üveget célszerű kétharmadig megtölteni az oldószerrel, ami legyen most nitrohígító az egyszerűség kedvéért, és mert a kezdőknek ezt tudom ajánlani ( a kromofágnak kicsit sűrűbb az állaga, azt föl kell hordani ecsettel a felületre).
Nem preparátum hanem festéktelenítési eljárás van folyamatban Én egy akkora üveget használok, amibe egyszerre kettő matchbox fér el. Jól lezárva időnként megrázva gyorsíthatjuk a folyamatot. Miután már látszik az üvegen keresztül, hogy gyűrődik le a régi festék, érdemes egy csipesszel kiemelni a karosszériát és a már leoldott festékfoszlányokat lekotorni róla egy kis csavarhúzóval vagy kis kefével - elektromos fogkefe emberi használatra már alkalmatlan keferésze nagyon alkalmas a feladatra. Így miután a nagyja lejött, még mehet vissza a kaszni a fürdőbe egy második körre is.
Az üveg azért előnyös, mert látjuk az oldószer hatását és nem kell mindig kivenni megnézni. Ha teljesen vagy majdnem teljesen leoldódott a festék akkor célszerű egy csipesszel vagy fogóval megfogni (hogy ezzel is elkerüljük a bőrrel való érintkezést) és valami vastagabb újságra kitenni és lecsöpögtetni róla az oldószert valamint a felhámlott festékréteget is ekkor távolíthatjuk el. Ezután langyos vízben, egy kis kefével a maradék festéket is ledörgölhetjük róla. Ha kész akkor szappanos vízzel a nitrohígító maradékot is mossuk le róla, nehogy később festési problémát okozzon. Ha mégis akadna olyan kis rés (például ajtórések, hűtőrácsok), amiben még mindig van – jellemzően vékonyabb – festékréteg akkor azt mechanikusan kell eltávolítanunk. Erre lapos de éles (esetleg erre a célra lecsiszolt) kis csavarhúzót – vagy valami hasonló, nem karcoló – eszközt kell használnunk. Miután megkaptuk a csupasz kasznit, jöhetnek a továbbiak. A nitrohígító előnye, hogy egy ekkora üvegnyi mennyiséggel sok (akár 10-20 db) kisautóról tudjuk leoldani a festéket mielőtt újra töltenénk az üveget friss oldószerrel.
A megjelölt részen látszik, hogy van még mit eltávolítani az oldószer munkája után is
Nagyban elronthatja a munkánkat, ha az ilyen kis festékmaradványokat nem távolítjuk el rendesen
A kis résekből mechanikusan kell eltávolítani a keményen belegyógyult festéket, amivel még az oldószer sem bírt megküzdeni
A körömlakklemosó is előkerülhet a kisautós felújítások-átalakítások során. Előfordul, hogy nem a teljes fényezést, hanem csak a nem kívánatos tamponnyomatok eltávolítása a cél. Ekkor jön ez az oldószer. Célszerűen fültisztító pálcikát belemártva lehet óvatosan leszedni a dekort. Többször is célszerű pálcikát cserélni, hogy a föloldott festék ne kenődjön vissza. Csak szép óvatosan, finoman inkább csak érintve lehet lemosni
vele a nem tetsző nyomatot.
Kísérlet, kísérlet. Kinek mi válik be az egyes célokra.
Aki emlékszik erre a kisautóra gyári megjelenésében, az tudja, hogy valami ordenáré dekoráció volt rányomva. A körömlakklemosó lehozta rendesen. Alatta meg a fehérnek látszó szín maradt, ami valójában egy gyöngyház metál.
A sorozat részei:
l. rész: Alapelvek, szétszedés, összerakás
ll. rész: Festési előkészületek, festéktelenítés
lll.rész: Karosszéria-munkák
lV. rész: Mielőtt festeni kezdünk
V. rész. Festés
Vl. rész: Dekoráció
Vll. rész: Rozsda
Vlll. rész: Futómű
lX. rész: Extrák, tippek, trükkök
X. rész: Műgyanta munkák alkatrészpótláshoz (Link: Játékdoki)
Xl. rész: Fotózási alapok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése