2020. április 6., hétfő

"Kezdődhet az átváltozás..."

Konténeresből autószállító
Bedford TK 7 Ton Skip Lorry (Corgi  1960)
átalakítás



A kisautó eredetije a Vauxhall tulajdonú Bedford Vehicles cég héttonnás teherautója volt, kronológiailag az "S" és a "TL" között. Soros négy- vagy hathengeres benzin- vagy dízelmotor hajtotta. Volt közte összkerék meghajtású változat is (MK jelű), elsősorban a hadsereg számára készült modellek esetében. A modell nagyon népszerű és elterjedt könnyű teherautó volt az angoloknál, végtelen féle felépítménnyel használták, még tűzoltó szer is készült belőle. A gyártás vége felé erősebb, turbós motorokat kapott. 1960-ban gördült ki az első példány a gyárkapun és 1986-ig gyártotta a cég, sőt a gyártásuk befejezése után egy másik cég is folytatta azt. A Ford D sorozatú teherautójának volt az erős konkurenciája. Számos korabeli képen, filmen feltűnik. Ennyit a valóságról és most nézzük a kisautót.

Egy börzén találtam rá, igen kopott állapotban, de megcsillant a dísztárcsája így megéreztem benne a lehetőséget. Közelebbről megnézve sem látszik a gyártója, de hamar kiderítettem: Corgi Juniors.  Vagy Husky? Mivel így is megjelent.

Szegény konténeres, ez sem hordott már régóta valamit is a hátán

Mi a kapcsolat a Corgi és a Husky között?
 A Husky egy kis walesi fém autómodelleket gyártó cég. 1964 óta a Matchbox erős konkurenciája volt, elsősorban az árakat tekintve. A Matchbox-szal ellentétben már akkor bliszterben árulta a kisautóit, hogy jobban lehessen látni őket. A nagyobb méretű Corgi játékokat is ő gyártotta. A Husky modelleket Corgi Juniors néven gyártják 1970 óta.

 A baloldali egy Matchbox gyártású, ugyanilyen fülkéjű modell, a jobboldali az írásom alanya. Érdemes megfigyelni, hogy kinek mi volt fontos a megmintázásnál (felirat, tetőív, lökhárító, jelvény)

Egy 1960-as, tehát több, mint ötven éves kisautóról beszélhetünk. Első körben szürke gombkerekes volt később megkapta a díszesebb fekete kerék+csillogó dísztárcsás változatot. Eredetileg egy szép kis törmelék konténer szállító autó (Skip truck) volt, de mára a konténer is eltűnt róla meg a mozgatókarok is letörtek már. Ezt helyreállítani nem akartam, hiszen olyan bárkinek lehet. Új funkciót kellett találnom. Milyen felépítmény kerüljön rá? Túlbonyolítani nem akartam, ezért egy sima autószállító platót terveztem neki.
 Elég gyengécske műanyagból van az alja, de így is kibírt ötven évet

 Ennyi maradt a konténeresből

Az új plató fölső, vízszintes részét a meglévő platójának két széle közé illesztettem be. Erre a megoldásra azért is volt szükség, mivel a régi plató lenyúlik oldalt is és jó keretet ad az egész hátsó résznek. Az új plató felhajtó részét a kívánt szögben csatlakoztattam a fölső plató éléhez. Ehhez viszont a meglévő fém hátsórészből kellett leköszörülnöm valamennyit, hogy pontosan illeszkedjen. A kész plató egy rozsdamentes látványt imitáló ezüstös festést kapott. A fülkére egy másik modellről származó sárga villogót tettem még.  A fülkében - a korabeli kisautók sorába illeszkedően - nincs beltér, ezért ablaka sincs. Úgy gondoltam, hogy ez a rész így is marad ebben az esetben, hiszen hátul sem történtek egetverő modernizálások.
 
 Direkt nem tettem rá ablakot, hogy az eredetihez jobban hasonlítson

 Az arányok így stimmelnek

A rámpa összecsukva, felhajtva

A kis héttonnás autószállító rakománya is érdekes. A teherautó méretarányához kerestem valami kisautót a készletből. Arányosat, hogy szép is legyen. Az arányokat leginkább a kerekek méretéből lehet számítani. Így került az autóra a Porsche múzeumból származó nem 1/6x léptékű 911-es. Ideiglenesen kivettem a dobozából és a fotózáshoz a platóra került.

Bőven van rajta lámpa hátul

Az új plató még igencsak csillog

Háttérben a Matchbox Bedford










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése