2024. augusztus 9., péntek

Land Cruiser

 

Toyota Land Cruiser (トヨタ・ランドクルーザ)

(SIKU)

felújítás

 


Ki gondolná, hogy ez a Toyota leghosszabb ideig futó modellsorozata és nem a Corolla?  2019-ben a Land Cruiserből több mint 10 millió példányt értékesítettek világszerte. A Land Cruiser első generációjának gyártása 1951-ben kezdődött. Nyilván akkor még inkább a második világháborús Jeep Willys-ek voltak a mérvadóak a terepjáró kategóriában és mindenki ezt az elvet próbálta követni. Ahogy azonban a többieknél (Jeep, Land Rover), úgy a Toyotánál is eljött az a pont a hatvanas évek végén, amikor megtartván a terepjáró képességet vagy legalább is annak jó részét, kettéválik a családfa. A Toyotánál ez háromfelé válást jelentett nyolcvanas évek közepén és elindul egy kevésbé spártai ám annál inkább személyautós jegyeket felvonultató, nemegyszer akár hétszemélyes, rendes karosszériás változat karrierje is. Leginkább a Jeep hasonló gondolkodásmódját de még az elnevezését követve is.

 

A Land Cruiserek megbízhatósága és hosszú élettartama óriási népszerűséghez vezetett, különösen Ausztráliában, ahol ez a legkelendőbb karosszéria-vázra szerelt, négykerék-meghajtású jármű. A legalapvetőbb változat a „heavy-duty” sorozat, amely a funkcionalitást, a tartósságot és a terepjáró képességeket helyezi előtérbe a kényelem vagy a technológia helyett.

A Land Cruiser „kombi vagy Light Duty” sorozata már nagyobb hangsúlyt fektet a kényelemre és a belső térre. És végül ott van már a minket most érdeklő harmadik ág, a polgári is, Station Wagon néven.

 

 Itt már aztán nagyon hamar luxusmegoldásokba csúcsosodik ki a technika, (sok)minden automatikus, elektronikusan vezérelt vagyis inkább az öltönyös használat dominál, mint a sár vagy a por. Bár ott is megállja a helyét ha valaki ezt szeretné. Itt is ez a helyzet. A szóban forgó Land Cruiser a széria önállóvá válása utáni ötödik generációs modell.

 


200-as sorozat(2008 - 2021)

Ott, ahol eltűnnek az utak és elkezdődnek a sáros, homokos utakba mélyült keréknyomok, ahol az üzemanyag-megállók közötti utat napokban, nem távolságban mérik, a helyiek rendeltetésszerűen használják a nagy 4WD Toyotákat. A Toyota Land Cruiser az elmúlt 40 évben óriási tiszteletet váltott ki azokban az emberekben, akiknek a mindennapjait segítik az ilyen felépítésű autók.


 

A 4,7 literes benzines 304 lóerős V8-as 1VD-FTV ikerturbódízel motoros 200-as sorozat (2007-2021) hozta a Land Cruisert a teljesítmény és a technológia új szintjére.  Így nem csoda, hogy tizennégy év eladás után a 200-as sorozat az egyik leghosszabb ideig használt jármű a Land Cruiser kínálatában. A komoly motorerő egy 6-fokozatú automata sebességváltón keresztül hajtja a négy kereket. A nagy térfogatú motoroknál a fogyasztás kritikus minden esetben, így az alacsony súrlódású technológia javítja a motor hatékonyságát az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében. Az egyszivattyús befecskendező rendszer pedig felgyorsítja a katalizátorok felmelegedését a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. A benzinesen túl természetesen létezik a típusnál hasonló kaliberű dízel erőforrás is.

 

Így ez a LC az egyik legkeményebb, leginkább használható luxusterepjáró, amelyet megvásárolhattunk és világszerte megbízhatónak számít a világ legbarátságtalanabb éghajlati viszonyai között is. Az ausztrál Outbacktől az argentin pampákig és Európa utcáin keresztül ez egy olyan jármű, amelyet egyetemesen csodálnak sokoldalú képességei miatt: rendkívül megbízható, strapabíró terepjáró, ugyanakkor kellően kényelmes és kifinomult ahhoz, hogy bárhová eljusson, és mindenhol látható legyen.

Jóval több mint ötmillió darab LC készült belőlük azóta, hogy 1954-ben először egy klónozott dzsip karosszériájára alkalmazták. Mindent elmond, hogy a legtöbbjük még mindig megy, dübörög a Góbi sivatagban, ENSZ-segélyt oszt, és igen, a „J200” sorozatú V8-as modell esetében a luxus SUV-tulajdonosok meglehetősen széles csoportját elégíti ki. Végső soron ez egy doboz jellegű, a régi iskola szerint épült nagy SUV marad, nem pedig valami, ami megfelelne a mai trendi Range Rover Sport-stílusnak.


 Nincsenek alumínium panelek, díszes xenon fényszórók vagy automatikus kézifékek, amelyek mindegyike lehetetlen lenne a harmadik világ országaiban. Egyértelmű, hogy ezt a járművet ésszerű célból vásárolják arrafelé. Például 7 fő szállítása hegyen-völgyön, árkon-bokron keresztül, emberi körülmények között. Ennek a modellnek a korszakából származó legközvetlenebb riválisai között a Land Rover konzervatívabb modelljei jöhetnek szóba, esetleg a G-merci egyes típusai. A Toyota Land Cruiser alakja nem változott annyit fél évszázad alatt, de a belső fejlesztések elképesztőek voltak. A NATO is ilyen autókat használ világszerte, és ők használják is azokat rendesen, rendeltetésszerűen. Náluk nincs olyan opció, hogy nem indul be, vagy „itt nem fog elmenni”. Ha indulni kell, akkor ez a gép indulni fog, és jó eséllyel meg is érkezik a célhoz. Az ilyenfajta használatra pedig ők most a Land Cruisert találták legmegfelelőbbnek.

 



A SIKU vaskos Toyota LC-e nagyon leharcolva érkezett hozzám. No meg a színe is erősen módosításra ingerelt. Szerencsére minden eleme megvolt, működött, így csak egy egyszerű felújítás került sorra. Maga a kisautó teljesen jó formájú ezúttal, abszolút rá lehet ismerni. a részletei a helyükön vannak - kívülről. Belül azért erősen elnagyolták a dolgokat és a kidolgozásuk sem valami szép. Egy luxus autónál azért erre lehetett volna figyelni. Összességében azonban nem egy rossz darab, játékként és vitrinlakóként is egyaránt megállja a helyét.

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése