2020. december 12., szombat

A versenydoboz


Volvo 850 kombi
(Hot Wheels)
bemutató

 
A svéd Volvo mindig is híres volt a funkcionalitásáról, az alacsony karbantartási és kezelési igényeiről, a praktikumáról de talán leginkább a kombijainak belteréről. Kategóriájának legjobbjai voltak mindig is. Igaz, hogy ezzel együtt a dobozszerű megjelenés is járt a kocsihoz. De a svédeknél a funkció volt az első – akkoriban még inkább. 


A 850-es kombi változatát 1993-ban mutatták be a limuzin megjelenése után két évvel.  A Jan Wilsgaard tervezte modell gyártásának beindítására soha nem látott összeget ölt bele a cég. A kocsi több tekintetben is forradalmi újításokat tartalmazott. A Volvo Modular Engine elve alapján készült motor és az M Gearbox váltó mellett itt alkalmaztak először a Delta Link félfüggetlen hátsó felfüggesztést ami egy automatikus passzív hátsó kerékelfordulást (kormányzást) biztosított.  2.0 és 2.5 literes öthengeres, 193 lóerős, 20 szelepes motor került bele. Később természetesen a dízel erőforrások is megjelentek valamint ez lett a gyár történetében az első CNG gázzal is működő szériaautó. A USA piacán ez volt az első Volvo modell elsőkerék hajtással. 1994-ben fészliften esett át és még ebben az évben  elnyerte Japánban a „Good Design Grand Prize” díjat. A következő évtől belekerült a 850-be a SIPS-Bag légzsák rendszer, ami szintén elsővé tette a céget és a modellt ebben a tekintetben is. Ebben a modellben alkalmazták először a külön nappali menetfény lámpaegységet.
Mindezek tulajdonképpen a jelen írás tekintetében elhanyagolhatóak, mivel a mi kisautónkkal összefüggő elsősége egészen más jellegű. Ugyanis a Volvo 850 kombi változata volt az első kombi autó a Túraautó gyorsasági versenyeken. Nem kis meglepetést keltett 1994-ben a kocsi megjelenése az angol versenypályákon (BTCC-ben indult). A TWR-rel együtt megépített versenyautó esélyeit eléggé kétkedve fogadta a szakma. Az időmérőn harmadik a versenyen ötödik lett már a legelején. A szezont a gyártók mezőnyében a nyolcadik helyen zárta a bemutatkozás évében. Rá következően már 12. legjobb időmérő eredménnyel és hat futamgyőzelemmel bírt, valamint a gyártók között a harmadik helyre jött fel. 1996-ban is megtartotta ezt a pozícióját az elért futamgyőzelmével. Ekkoriban több túraautó versenyen is elindult és ért el különböző sikereket szerte Európában és Ausztráliában (ahol jelentősnek mondható piaca van a Volvoknak) is.
 
 
 A dicséretes előzmények ismeretében nézzük meg, hogy mit mentett át az eredeti autó hangulatából a Hot Wheels. Az első és legfeltűnőbb talán egy szögletes kombi autó ilyen feltűnő festéssel. Itt kell megemlíteni, hogy a szép dekoráció csak távolról közelít az eredetihez, mivel annak sok eleme hiányzik róla (biztosan megint a jogdíjak…). A kocsi tökéletes arányú, a kerekei is hasonlóak az eredetihez. Talán a kék műanyag egy kicsit furcsa, kiváltképpen ha még a hűtőrácsot is abból mintázták meg. Muszáj volt kissé dolgoznom rajta, hogy elfogadható(bb)an nézzen ki. A lámpákat kiszíneztem rajta, a hűtőrácsot beezüstöztem és kapott pár matricát is, hogy az eredetit még jobban imitálja. 
 
 
A beltér - ami szintén kék ennél a kisautónál (bár létezik más dekorációval is, ott mások a színek, az meg már egyedi dekor), talán nem is lenne olyan lényeges ebben az esetben. De azért belekukucskáltam, hogy milyen belteret párosítottak a dizájnerek egy versenyautóhoz. Hát nagyon vegyes a kép de inkább kettes alá az osztályzata, mint jobb. Ugyanis a beltérbe belepakolták a széria autó öt ülését. Mivel a cég itt versenyváltozatot jelentetett meg, így értelmetlen az ilyen belső. És ugyanennyi erővel egy versenyesebb beltér is megalkotható lett volna. Kétségtelen, hogy próbálkoztak és a kombi csomagtartójába belesuvasztottak egy hatalmas pótkereket, ami ebben az esetben ( de a civil változat esetében is) ismét csak kacagásra készteti azt, aki egy kicsit is ért a dolgokhoz. Keverték a rali műfajjal a pályaversenyzést, így egy pótkeréknek pont ugyanakkora létjogosultsága van itt, mint egy kutyának vagy egy utazóbőröndnek.
 
 
 Az ablakok szépek, vékonyak, átlátszóak, nincs velük kifogás sok. Talán annyit jegyeznék meg itt is, hogy versenyautóról van szó, ahol az első oldalablakok nem lehetnek olyan letekert állapotban, ahogy a kisautón vannak. Mennyivel egyszerűbb lett volna teliablakkal elkészíteni. csak hát a megszokások...
 
 
A kerekek talán a legjobban sikerültek a részletek közül. Bár mindenki olyan felnit tesz a kocsija alá amilyet csak akar, ez a Hot Wheels által fölrakott kerék nagyon hasonlít az eredeti sokküllős változatra. Tíz küllő itt is ott is, és szürke mindkettő. Ez viszont pirospontot érdemel. Így, a matricázással feljavítva azért lényegesen többet mutat a kisautó. Jó helye lesz a vitrinben a régi civil változat mellett.

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése