2020. december 25., péntek

Tölgyfakemény falujáró


Robur Garant   (1956.)
bemutató
 
 
Rendhagyónak is mondható ez a kis bejegyzés, több szempontból is. Egyrészt ismét egy keleti, sőt nagyon keleti autó került terítékre.  Másrészt a kocsi már oldtimer kategória, és a gyártó is ismeretlen számomra. Ezen túl messze esik a hagyományos Matchbox-Hot Wheels tengelytől. Más a léptéke is, és nagyon más a kidolgozása is. Ezért más az ára is! De mivel kisautó, ezért szívesen látom és majd keresek hozzá illő társakat.
 
 
A DeAgostini/Atlas által gyártott kisautó fém testű, ezáltal azért valamelyest idomul a megszokott die cast modellekhez. A múltbeli buszokról készült sorozatban megjelent modell  jól fölismerhető a jellegzetes formájáról és első lámpájáról. Még talán anno kisgyerekként láttam is ilyet a magyar utakon, hiszen talán a Magyar Posta illetve a Mentőszolgálat is használta a típust. Alapvetően az NDK hadsereg számára készült kis csapatszállítóként, rövid távokra. A rövid táv érthető, hiszen 18 személy nem tudott benne rendesen elférni, ez már első ránézésre is kitűnik. 

 
 A kisautóhoz egyébként adnak egy kis ismertető füzetet, benne jópár hasznos és valós adattal, de akad bőven benne meseszerű elem is, meg nem alapozott vagy félrefordított információk alapján. Némi kis korhű háttérsztorit is kreáltak, hogy az olvasó jobban beleélhesse magát az NDK vidék hétköznapi utazási kalandjainak. Leírják benne a Robur cég történetét (textílipari gépekkel kezdte aztán jöttek a furcsa háromkerekű, orrmotoros kis szállítójárgányok, míg végül beérkezett a teherautógyártás világába). A modell eredetijéül szolgáló busz alapja ugyanis a Phanomen Granit másfél tonnás kisteherautó volt. A szocialista autógyártás érájában az állami IFA vállalat kezébe került a gyártás, itt kapta a sorozat később a Robur nevet.
 

A kisbuszt fénykorában egy 3001 köbcentis 60 lóerős léghűtéses motor hajtotta. A hátsókerék hajtású jármű így 80 km/h-s sebességre is képes volt. A 2780 kilogrammos össztömeghez képest ez így is bátor teljesítmény, pláne ha megnézzük a magas felépítését és a laprúgós felfüggesztését.


Nézzük a részleteket. Az már első ránézésre is kiderül, hogy jól sikerült kis darab. Nagyon szép kidolgozású részletekkel. Ez a tény ebben az árkategóriában már alap. De mégis megörül a modellező az olyan apróságoknak mint például a szélességjelző pálca, színes gömbbel a végén vagy a valóságnak megfelelő felni kialakítása. Talán csak a tetőn lévő csomagtartó rúdjai vastagabbak a kelleténél, de ez is teljesen jó így. A műanyag felnikre igazi gumik kerültek.



A kéttónusú festés még inkább fokozza a korra jellemző megjelenést. A lámpák, hűtőrácsok szépen kifestve, még a szélvédőkeretnek is jutott fekete festék. Alánézve csak egy elnagyolt alvázelrendezést találunk, de ezen kár fennakadni. Viszont föl van rá szerelve egy komplett pótkerék, gumistól. Az egész kisautó egyetlen csavarral van rögzítve, annak a feje viszont olyan egyedi háromszöghornyos, hogy a szétszedéshez valami célszerszámot kell gyártani.


Addig is - a vékony ablakokon keresztül - belenézve látszik, hogy a beltér kidolgozása is a külső megjelenéshez hasonlóan szép és igényes. Bár a kormány azért vastagabb a kelleténél, de méretre stimmel. Annyi kívülről is eldönthető, hogy elég szűk bent a hely, nem lehetett valami kényelmes ott hosszasan utazni.













Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése