2021. december 26., vasárnap

Sárból a luxusba

 Land Rover Defender

(Matchbox)

bemutató

  

 Talán az egyik legnagyobb kihívás egy autógyár és a tervező számára, amikor egy igen nagy múltra visszatekintő modellt kell megújítani. Nem kicsit fészliftelni a lámpákat, hanem az utólsó csavarig megalkotni egy olyan szerkezetet amire rápillantva eszébe jut a szemlélődőnek az a bizonyos nagy múltra visszatekintő gép. A Land Rover mérnökei sem halogathatták tovább a dolgot és nekiálltak. Nyilván itt már a technika egy része rendelkezésre állt a Range Roverek különböző változatai révén, de a vásárló számára mégiscsak a külső az egyik elsődleges szempont. Bár ez a vásárló már nem az a vásárló....

  


A modelltörténetről már lehetett olvasni korábban. A történet akkoriban arról szólt, hogy egy utcán is vállalható nagyon sokoldalú munkagépet kellett alkotni az angol és egyéb újraformálódó gazdaság számára. Ez a feladat teljesült, sőt a Defender sokszoros alkalmassága miatt bőven túlteljesült. De továbbra is megmaradt egyszerű szerkezeti elemekből álló, célorientált,  slaggal kívül belül sártalanítható szerszámnak. Ide abszolút be lehetett szállni egy többfős favágócsapatnak sáros ruhában olajos láncfűrészekkel, üzemanyagkannákkal. Például. Senki sem sajnálta a kocsit, mert munkaeszköz volt.



A megújult Defender ezzel szemben egy másik dimenzióba pozicionálta át magát. Itt már nem az egyszerű megoldásokról, a sokoldalúan alkalmazható szerszámról van szó. A kor diktálta (?) követelmények mások lettek. Bonyolult megoldások, kényelem, jó anyagok felhasználása, elektronikus támogatás minden téren. Már nem a napi küzdelemről szól a kocsi, hanem az új elvárásokat teljesítendő áll a vásárlók rendelkezésére. És ezek a vásárlók már nem azok a gumicsizmás farmerek, favágóbrigádok vagy a felszerelésüket esetenként a kocsinak koccantó fegyveres alakulatok. Itt már egy jóval gazdagabb és szofisztikáltabb vevőréteg megcélzása a lényeg. A kocsi persze tudja amit ebben a műfajban csak tudni lehet. De már eltűnt a poros-sáros romantikája és átvette a helyét az öltönyös világ.
 
 
 
 Az új Defender 2019-ben jelent meg az utakon, hosszú évek várakozása után. Stílusában, arányaiban, részleteiben megtaláljuk az ős motívumait. Erre nagyon odafigyeltek. De már a legmodernebb technika van a borítólemezek alatt.  Ma már minden biztonsági, környezetvédelmi előírásnak megfelel. Kétféle tengelytávval készül. Tervezője Gerry McGovern. Három és ötajtós változatban készül egyelőre. Kétliteres sornégytől az ötliteres V8-ig terjed a motorpaletta nyolcfokozatú automata váltóval kiegészítve. A terepfokozat azért itt is megtalálható benne. És ami hab a tortán, hogy készül hibridváltozat is belőle. Még egy érdekesség: a kocsit a szlovákiai Nyitrán szerelik össze.
 
 


A Matchboxnál természetes, hogy megmintázzák kicsiben ezt a nemzeti jelképet is, hiszen ennél angolabb autó nem sok van. Egyelőre a rövid változatot kaptuk meg kicsiben (2021-es modell), de vélhetően a nagyobb tengelytávú is meg fog jelenni hamarosan. A csak ebben a világoszöldben kapható kisautót jól megformázták, ügyeltek a részletekre is, hiszen ez ebben az esetben nagyon fontos tényező lett. Az oly jellemző hátsó lámpák kialakítása is rendben van. Ám oldalról megnézve a modellt van benne egy baki: a kerékív szélesítéseket a kisautónál a padlólemez szürkéjéből alakították ki, holott a valóságban ez a karosszéria lemezéből van. És olyan színű is. A többi résznél viszont hűen lekövették az eredeti finom karosszériamegoldásokat. Nem nagyon feltűnő, csak ha valaki részleteiben kezdi el vizsgálni.


 
 Egy másik szokatlan megoldás, vagy talán példátlan is: az övvonal feletti rész egy nagy darab fekete elem, matt illetve csillogó felületekkel. Vagyis nincsen rajta ablak! Csak annak az imitációja. A szélvédő kivételével ez még megmagyarázható volna, - sötétítettek a mai terepjáró ablakok, rejtőzködnek a tulajok benne. De ez a megoldás nagy olcsósításra utal. Így megspórolták a belteret is. Pont egy ilyen nemzeti modellnél ilyet elkövetni nem lett volna szabad. A kerekei nagyon szépek, stílusában teljesen illeszkednek a kisautóhoz.
A fentiek alapján én várom már vagy a frissítést az ablakok tekintetében vagy az ötajtós változatot ahol vélhetően rendben lesznek már a most elnagyolt részletek is. 
Köszönet a Verdabörzének a kisautóért!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése