2021. december 19., vasárnap

A Fruehauf vonat

 Frueuhauf Hopper Train

 (Matchbox King Size)

felújítás

 Már a neve is érdekes

Hát még a tartalom. Nem egyszerű járműről van szó, sőt a járműszerelvény szó még jobban illik rá. Szaknyelven meg már vonatnak is nevezik az ilyen hosszú két(vagy több)pótkocsis szerelvényeket. Egy erős teherautó a traktor és ehhez kapcsolódik a Fruehauf amerikai pótkocsigyártó, ömlesztett anyagot (sóder, homok, érc, kavics, gabona de akár cukorrépa is) szállító önürítős pótkocsija.

  A Fruehauf cég a múlt század elejétől a nyolcvanas évekig Detroitban működő és pótkocsik illetve félpótkocsik, utánfutók gyártására szakosodott. Ők alkották meg az elsők között a félpótkocsit. A történet szerint, egy T-Ford mögé kapcsolható csónakszállító utánfutóra kapott megrendelést August Fruehauf. Ezt sikeresen megalkotta és máris több megrendelést kapott ilyen termékekre, vagyis a cég elindult a siker útján.  Több, mint ezer szabadalmat jegyeztettek be a pótkocsigyártás területén. Számos találmányukat ma is alkalmazzák szerte a világban. Jellemző termékük volt a modell eredetijének is betudható, érdekes formájú és kialakítású pótkocsi. Az önürítős szemestermék szállító jellegzetessége, hogy kialakítása folytán akár silóból akár rakodógéppel is megtölthető, és a mellépergő anyag ellen minden irányból védőlemezekkel burkolt, tehát lepörög róla, nem áll meg a vízszintes felületeken. Eddig még különösebben érdekes nincs a szerkezetben, de annál figyelemreméltóbb az ürítés rendszere. Nem billentős a tartály, mint ahogy mifelénk megszokott, hanem a ferde kialakítású tartályfalak alján egy zsilipszerű elzáró szerkezettel ellátott garat van. A zsilipek két hosszanti lemezét széthúzva, a kocsi aljából a termék kiürül. A magyar viszonyok között a vasúti kocsiknál lehet ilyen szerelvényeket gyakrabban látni, amik jobbára szenet, ércet, követ szállítanak.

 

A szerelvényt a (General Motors) GMC „B” sorozatú traktorja vontatja. A GMC ezt a típust a hatvanas években gyártotta, számos változatban, tengelykialakítás, motorteljesítmény, felépítmény variálásával. Érdekessége volt, hogy sorozatban készítették a „félig szerelt” változatokat, ami azt jelentette, hogy az inkább magas mint hosszú kialakítású fülke hátfalától kezdve kisebb cégek fejezték be a teherautót, az adott egyéni megrendeléseknek megfelelően. Így akár billencs vagy iskolabusz is lehetett a gyári alapból. Sorhatos vagy V8-as motor hajtotta, háromsebességes automata váltón keresztül.

 

 

A Matchbox jó érzékkel mintázta meg a szerelvényt, különösképpen jól tette, hogy King Size méretben valósította meg mindezt. Az a sok kerék, a sok csukló mind-mind gyerekszem csalogató. És ami fontos, még játszani is lehetett vele, sokkal érdekesebben, mint egy billenccsel. Igaz, hogy közben kopott, fogytak a gumik a felnikről és így mostanára ritkán fordul elő egy-egy ép(nek látszó) példány, meglévő kerekekkel és működő garatzáróval. A hozzám került példány is inkább a kímélő játszásban vett részt, mert az 1966-os kiadású szerelvénynek minden fontos kopóeleme (ablak, vonószem, gumik, kerekek, garatfedők) megvan még. Csak a matricák koptak le az oldalukról. Érdekes, hogy elsőre úgy tűnik, mintha két egyforma pótkocsit vontatna a sötétpiros GMC traktor, ám jobban szemügyre véve rájövünk, hogy nem cserélhető fel a két pótkocsi. Az egyik, az első, ugyanis – a Fruehauf találmánya – a félpótkocsi (vagyis csak hátul van saját kereke, elöl a vontatóra támaszkodik) és ez után van akasztva egy tényleges pótkocsi, habár a felépítményük ugyanaz. Ravasz megoldás és egyben izgalmas is, hogy minimális változtatással miként lehet egy félpótból pótot csinálni (vagy fordítva). A kialakításuk, részletességük ebben a méretben már szükségszerűen pontos, helyes, bár a sötétzöld ablak alatt a beltér bizony hiányzik. És a szokásos vesszőparipám a hátsó lámpák…

Ezúttal nem gondoltam túl és az eredeti színekben próbáltam helyreállítani a modellt, amivel az egyik leglátványosabb eleme lett a vitrinemnek. Az új festés és matricák mellett azért kiegészítettem a hátsó felületeket lámpákkal is. Ami még pluszként jelentkezik, hogy hozzácsaptam az eredeti kétpótkocsis szerelvényhez még egy pótkocsit, és így már über látványossá vált a vonat.

 

 

 

 

tartály ömlesztett anyagok, például gabona, kőzet vagy szemét tárolására, általában olyan, amely lefelé keskenyedik, és tartalmát alul ki tudja engedni.

a container for storing bulk materials such as grain, rock, or garbage, usually one that tapers downward and can release its contents at the bottom.

egy konténert egy ömlesztett anyag, mint például gabona, rock, vagy szemetet, általában egy szűkülő lefelé, és képes arra, hogy kiürítse a reaktoredény tartalmát alján.

a container of bulk material, such as grain, rock, or garbage, is usually a constriction downward and has the ability to empty the contents of the reactor vessel at the bottom.

Nem sikerült a teljes találatlista betöltése

Újra

Újrapróbálkozás…

Újrapróbálkozás…

 

 


 

, Michigan.

...

Nem sikerült a teljes találatlista betöltése

Újra

Újrapróbálkozás…

Újrapróbálkozás…

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése