2022. március 21., hétfő

CJ5 a tömör

 Jeep (CJ5)

(Matchbox)

átalakítás 

 


A Jeep CJ modellek a már jól ismert Willys által gyártott katonai terepjárók utódja-civil változat. Kisméretű, nyitott karosszériás terepjárók és kompakt kisteherautók sorozata, amelyeket már Jeep néven forgalmaztak. 1944-ben Willys-Overland, a második világháborús katonai Jeep két fő gyártója közül az egyik, megépítette az első prototípusokat egy polgári változathoz – a CJ-hez, ami a „Civilian Jeep”  -. vagyis polgári Jeep - rövidítése. Továbbra is alvázas kialakítású, merevtengelyes, laprugós elöl  és hátul is, az eredetihez hasonlító orrkialakítással, kiszélesedő sárvédőkkel és lehajtható szélvédővel, kemény vagy puha tetővel rendelkeztek. Érdekes, hogy ajtók nélkül is vezethetőek voltak és bizonyos típusok ma is azok. Emellett néhány kivételtől eltekintve kapcsolható négykerék-meghajtással rendelkeztek, normál és alacsony áttétellel. Miután számos modellszámmal és több licencvállalattal gyártásban maradt, a Jeep CJ sorozat hivatalosan 1986-ban véget ért. Több mint 1,5 millió CJ Jeep készült, amelyek a Jeep megjelenése óta 45 éven keresztül ugyanazt az alapvető elvet követték. Amerika igáslovának tartották a CJ-ket.  A Jeep CJ-7-et 1987-ben a hasonló megjelenésű Jeep Wrangler váltotta fel. 

A CJ sorozat ötödik tagja a Willys CJ-5 1964-től volt gyártásban. A modellt az idők során többféle motorral is szerelték, 2,2 literes sornégytől kezdve sorhaton és V6-on át az ötliteres V8-ig. Ennek megfelelően a mintegy egytonnás terepjáró teljesítménye (75 lóerőtől fölfelé) is ennek megfelelően változott. A kisebb motorokkal nagyon erőtlen volt a gép a megnövekedett igények a nagyobb motorok felé terelték a gyártókat és a vevőket egyaránt. A legnépszerűbb a V6 volt. A kocsihoz a szervokormány opcionális volt csak. Az idők folyamán több tulajdonosváltást is megért a modell és a kocsi a munkagépből fokozatosan a szabadidő jármű vagy sportolásra is alkalmas jármű kategóriába kűzdötte át magát.

 

 

 Az 5,0 literes V8-as motorja a teljesítmény-tömeg arányt egy V8-as izomautóhoz hasonló szintre emelte. A hajtáslánc változtatásai közé tartozik az új, immáron nem merev első tengely amely 25 fonttal könnyebb volt, és 6 lábbal csökkentette a fordulási kört. Az új motorok befogadása érdekében a tengelytávot 64 mm-rel, a sárvédőket és a motorháztetőt pedig 127 mm-rel megnyújtották, így a tűzfal két hüvelykkel közelebb került hátuljához.  A sebességváltót háromfokozatúról Tremec T-176 négyfokozatúra cserélték. Számos kényelmi és felszereltségi szinten lehetett rendelni.  A standard CJ krómozott lökhárítókat, motorháztető zárakat, tanksapkát és tükröt kapott. Egyes limitált szériás modelleket (pl. Laredo, Renegade) metálfényezéssel, első kagylóülésekkel, bukócsővel, nagy teherbírású vázzal és rugókkal, differenciálzárral, hátsó kihajtható pótkeréktartóval, extra műszerekkel is fölszereltek.  

   

 Az arányaiban teljesen tökéletes kisautót a Lesney 1966-ban jelentette meg először, akkor még az RW érában, de egyedi kerekekkel. A második széria már SF nagyméretű kerekeken jött ki 1970-ben. Azonos a kettőben az élénk sárga, de nem túl autentikus szín és a vékonyka pótkerék, amely egyik keréktípushoz sem illeszkedik. Amolyan szükségből odakínlódott látványelemként  szorul rá a fekete műanyag-gyűrű a karosszériából kiálló nagy csőcsonkra. Hát mindenesetre ezen a részleten bizony még lehetett volna egy kicsit szöszmötölni. A hátránya azon túl, hogy nem szép, még az is, hogy hamar lepattan onnan, és marad a kopasz cső. 

A kisautó neve a padlólemez alján egyszerűen Jeep. A szakirodalom már hozzáteszi a beazonosíthatóság kedvéért, hogy ez egy CJ5. Merthogy a valóságban sem voltak túlzottan nagy látványbeli eltérések az egyes modellek között, ezért szebb lett volna eredetileg is a pontos nevet hozzáadni. Ha már a névhasználathoz megvolt a jog...

 

A felújítás során kapott egy új ablakkeretet, bele üvegezést és tettem rá egy rendes pótkereket. Még nem az eredeti méret, de azt meg már túlzásnak véltem, így egy mankókerék szintű pótlás került a csőcsonk helyére. A vonóhorog-mentesítés után egy korhűbb fényezést adtam neki. A beltere is egy szebb festést kapott az érthetetlen piros szín helyett.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése