Hoveringham Tipper
(Matchbox)
felújítás
A hatalmas billencs kis modelljét a Matchbox 1964-ben adta ki először teljesen piros színben, Hoveringham felirattal. Három évvel később a billenőplatószíne narancsra változott. Talán ez a variáció kicsit szebben sikerült, mindenesetre egy kavicsszállító billencsnél igen figyelemre méltó a színösszeállítás. A puttony végét egy magától kinyíló platóajtó zárja hátul. A fölemelt állásban egy kis műanyag csúszófék tartja kinyitva a platót, így nem csapódik vissza azonnal ha elengedjük. Szellemes és egyszerű megoldás, de nagyon sokat dob a játszásérzeten. A füléknek nincs belseje de van üvegezése. Mindössze négy évig szerepelt a kínálatban. Érdemes közelről is megnézni a fülke míves kialakítását. Az eredetiben is különlegesen igényesen megmunkált hűtőrács a kisautón is nagyon pontosan, szépen ki van faragva. A hátsó rész meg semennyire sincs, ott csak a szükséges elemek vannak elnagyoltan odarakva - ahogy ez akkoriban megszokott volt. Érdekessége még, hogy az egyik hátsó és az egyik első tengely függőleges mozgását egy kis műanyag betéttel csillapították, ezáltal egyfajta rugózásérzetet biztosította kisautónak. Ezt egyébként több későbbi, sőt King Size modellen is megláthatjuk.
A Foden Trucks eredete 1856-ig nyúlik vissza, amikor Edwin Foden alapító egy kis mérnöki cégből kiindulva megindítja saját vállalkozását a Foden Truck-ot. A Foden név a minőségi mérnöki hírnév szinonimájává vált, és kulcsszerepet játszott a kereskedelmi közúti szállítás fejlődésében mind az Egyesült Királyságban, mind az egész világon a gőzkorszakon keresztül a dízel korszakáig egészen napjainkig. 1980-ban a Foden a PACCAR (amely a világ egyik legnagyobb és pénzügyileg legstabilabb nehéz teherautó-gyártója) tulajdonába került, olyan cégek mellé, mint a Kenworth, a Peterbilt valamint az európai DAF.
Már az 1930-as évek elején a Foden felismerte, hogy a jövő a dízelé, és szinte azonnal ráállt erre a motortechnikára. Első dízeljárműjük az 1931-ben bemutatott Foden F1 volt, mely az "első kereskedelmileg sikeres dízel teherautó-típusnak" tekinthető. A háború után belépett az autóbusz-alvázpiacra is és 1950-re már kifejlesztettek egy hátsó motoros modellt, hét évvel megelőzve a Leyland Atlantean-t. 1948-ban mutatták be, az új Foden FD6 kétütemű dízelmotorját együtt, amely a Foden nehézteherautó-modellek standard motorjává vált. 1958-ban vezették be a fülkegyártásban használt könnyű, üveggel megerősített műanyagot (GRP), és ez vezetett az első brit gyártású, sorozatgyártású dönthető fülke gyártásához 1962-ben. Az első Foden GRP fülke a jellegzetes stílusú S21 modell volt. Az S21-et a haszongépjárművek sajtója eleinte "Űrhajó" és "Szputnyik" becenévvel illette, de a legnépszerűbbnek a "Mikiegér" becenév bizonyult. Az előremutató gömbölyített kabinforma igen feltűnő volt az ismert lemeztechnika adta lehetőségek korában. Amellett, hogy nem rozsdásodott még könnyebb is volt jóval, így tágasabbak lettek a fülkék. 2-3-4 tengelyes változatokban, többféletengelytávval kínálták az íves üvegezésű, modern fülkével ellátott teherautót. A nyolckerekű változatba Gardner 150 6LX motort szereltek egy 12-fokozatú váltóval. Extraként már szervokormányt is lehetett rendelni hozzá. Az S21 gyártása 1969-ig folytatódott.
A vonatkozó háttérinformáció másik szála a Hoveringham Gravel Limited (Hoveringham egy kis falu és polgári egyházközség Nottinghamshire-ben) kavicskitermelő cég. A cég logoja azért lett mammut, mert a kavicskitermelés során sokszor találtak őslény csontokat, amelyek olykor a termelést is megakasztották. Ők hamar rájöttek, hogy a leggazdaságosabb szállítás a minél nagyobb teherbírású teherautók alkalmazásával lehetséges. Ennélfogva az egyik legjobbat a Folden négytengelyest alkalmazták nagy mennyiségben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése